In the School Yard: Interaction, Bullying, and the Emotional Grammars of Victimization

Authors

  • Maria Claudia Coelho Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Johana Pardo Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Keywords:

bullying, emotion, interaction, school violence, victimization

Abstract

The article analyses emotional grammars elicited by victimization in bullying episodes. Its theoretical approach draws on symbolic interactionism, with emphasis on the relation between emotions and individual compliance with social norms. The data consists in eleven in-depth interviews conducted with young people graduated from high school in Rio de Janeiro. The analysis revealed the existence of an emotional complex composed of anger, shame and sympathy, which is compared to emotional grammars found in victimization experiences in other forms of violence, such as burglaries and kidnappings, suggesting the existence of an emotional grammar of victimization

Author Biographies

Maria Claudia Coelho, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

É professora titular do Departamento de Antropologia do Instituto de Ciências Sociais (ICS) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj, Brasil). É doutora em sociologia pelo Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro (Iuperj, Brasil), mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social (PPGAS) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ, Brasil) e bacharel e licenciada em história pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio, Brasil).

 

Johana Pardo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Realiza estágio pós-doutoral no ICS da Uerj. É doutora e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais (PPCIS) da mesma universidade e bacharel em antropologia pela Universidad Nacional de Colombia (Unal, Bogotá, Colômbia).

Published

2018-12-11