Socio-Education and the Right to Fabulation: The Social Senses of Rap

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4322/dilemas.v14n2.34393

Keywords:

correctional measures, right to fabulation, social inequality, rap, imagery

Abstract

This paper presents an analysis of the experiences of an outreach project developed with adolescents sentenced by the state with deprivation of liberty. The project carried out pedagogical workshops using rap to provide support to correctional measures. Mobilizing strategies from the sociology of literature, we analyzed lyrics produced by adolescents during these workshops to understand their social content. Results highlight the relationship between social inequality and the restriction of imaginary, the nexus between total institutions and the mutilation of the self, the contribution of fabulation through rap to the reestablishment of the symbolic space necessary to restore the right to the imaginary.

Author Biographies

Patrícia da Silva Santos, Universidade Federal do Pará

Orofessora de sociologia da Faculdade de Ciências Sociais e do Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia (PPGSA) da Universidade Federal do Pará (UFPA, Belém, Brasil). É doutora e mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia (PPGS) da Universidade de São Paulo (USP, Brasil), e tem graduação e licenciatura em ciências sociais pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp, Brasil).

Nelissa Peralta, Universidade Federal do Pará

Professora de sociologia da Faculdade de Ciências Sociais da UFPA e do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas (PPGICH) da Universidade do Estado do Amazonas (UEA, Manaus, Brasil). É doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia (PPGS) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG, Belo Horizonte, Brasil), mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido (PPGDSTU) da UFPA, e tem graduação em economia e estudos sociais pela Swansea University (Reino Unido).

Published

2021-05-03