Weaving Perspectives on Conflict Management at School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4322/dilemas.v15n1.40621

Keywords:

education, teacher, student, conflict, violence

Abstract

Conflicts and violence in the school environment are understood in this article from reflections woven through the perspectives of teachers and students. In this sense, our aim in this paperis to reflect on the understanding that school subjects build in relation to conflicts and violence in school daily life. Methodologically, we have opted for a qualitative approach, using techniques of direct observation, semi structured interview, discussion group and field diary. In short, the findings of this study are reflections from the perspectives of school subjects, not exhausting the complexity of the discussion, but seeking to contribute to other possible debates.

Author Biographies

Maria Cristiane Lopes da Silva, Secretaria da Educação do Estado do Ceará

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia (PPGS) da Universidade Estadual do Ceará (Uece, Fortaleza, Brasil), especialista em administração escolar pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA, Sobral, Brasil) e graduada em serviço social e em filosofia pela Uece. É pesquisadora do Laboratório de Estudos da Conflitualidade e da Violência (Covio) e do Laboratório de Ensino e Práticas Sociais (Lapráticas), ambos da Uece. É professora da rede pública estadual do Ceará, lotada na Secretaria da Educação do Estado do Ceará (Seduc).

Rosemary de Oliveira Almeida, Universidade Estadual do Ceará

Doutora e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia (PPGS) da Universidade Federal do Ceará (UFC, Fortaleza, Brasil) e tem graduação em ciências sociais pela mesma universidade. É pesquisadora do Covio/Uece.

Sinara Mota Neves de Almeida, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Professora adjunta da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab, Redenção, Brasil) e coordenadora e professora permanente do Programa Associado de Pós-Graduação em Ensino e Formação Docente (PPGEF) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) e da Unilab-IFCE. É membro do Grupo de Pesquisa e Extensão Educação e Cooperação Sul-Sul (Eloss) da Unilab. Tem doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFC, mestrado em educação em saúde pela Universidade de Fortaleza (Unifor, Brasil) e graduação em pedagogia pela UFC

Published

2022-01-18