‘Pedagogy of Precariousness’: The Experiences of Young People in a Violence Prevention Project on the Outskirts of the Greater Vitória Metropolitan Area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4322/dilemas.v16.52553

Keywords:

young, youth violence, violence prevention, public security, urban periphery

Abstract

This paper analyzes the experiences of young people in the Projeto Proteção de Jovens em Território Vulnerável (Protejo), implemented in 2019 in the Jardim Carapina neighborhood, on the outskirts of the Greater Vitória Metropolitan Area, Espírito Santo. Starting from a qualitative methodology, it was understood that the project, based on the premises of citizen security, aims to prevent violence that affects young people in urban peripheries through “social” actions and the promotion of citizenship. However, the participants' experiences indicate a long distance between the project's objectives and its practices, which was conceived in terms of a “pedagogy of precariousness”.

Author Biography

Daniela Cristina Neves de Oliveira, Universidade de São Paulo

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia (PPGS) da Universidade de São Paulo (USP, Brasil), mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais (PGCS) da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes, Vitória, Brasil) e graduada em ciências sociais pela Ufes. É pesquisadora no Laboratório Interdisciplinar de Estudos sobre Violência e Saúde (Lieves), do Departamento de Medicina Preventiva da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (USP, Brasil), e professora de sociologia no âmbito da rede estadual de ensino do Espírito Santo.

Published

2023-05-09