‘Com a lei debaixo do braço': Direitos humanos, formação e trabalho policial
Keywords:
polícia, formação policial, direitos humanos, representações sociais, cultura policialAbstract
Por meio de levantamento feito com policiais civis no Rio Grande do Sul, o artigo investiga suas representações a respeito dos direitos humanos. Verificou-se que, não obstante a incorporação paulatina desses conteúdos na formação desses profissionais, ainda persiste o antagonismo entre polícia e organizações de defesa desses direitos. A fim de se analisar o hiato entre as novas diretrizes político-pedagógicas e sua incorporação no discurso e nas atitudes dos policiais, são discutidos os conceitos de cultura policial, saber formal/informal, currículo explícito/oculto, e o fato de a instituição ser um ator político relativamente autônomo.
Based on a survey conducted among civil police offiÂcers in Rio Grande do Sul, this article investigates repÂresentations of such people in terms of human rights. It was found that, despite their training gradually incorÂporating this content, antagonism remains between the police and human rights defense organizations. In order to examine the hiatus between the new poÂlitical-pedagogical guidelines and their incorporation into the line of thinking and attitudes of police officers, the article ‘With the Law in the Pocket': Human Rights, Training and Police Work discusses conÂcepts of police culture, formal/informal knowledge, explicit/hidden curriculum, and the fact that the instiÂtution is a relatively autonomous political player.
Keywords: police, police training, human rights, social representations, police culture
Downloads
Published
Issue
Section
License
Upon submitting a text, the authors retain copyright and grant DILEMAS - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License type attribution BY (CC-BY), which permits sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.