The female horizon, the landscape of the earth and the lyricism of buganvilia: (po)ethic images in ‘Como as veias finas na terra’, by Paula Tavares
DOI:
https://doi.org/10.35520/mulemba.2018.v10n19a18636Keywords:
Angolan poetry, Ana Paula Tavares, landscape.Abstract
This article intends to study the representation of the female horizon, the earth landscape and what can be called “bougainvillea lyricism” in the last book (published to date), Como veias finas na terra, by the Angolan poet Paula Tavares. For this purpose, Michel Collot will be used theoretically.
References
BHABHA, Homi K. O local da cultura. Ed. UFMG: Belo Horizonte, 2005.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
COELHO, Eduardo Prado. A língua da água. In: A mecânica dos fuidos. Lisboa: Imprensa Nacional, s/d.
COLLOT, Michel. Do horizonte da paisagem ao horizonte dos poetas. In ALVES, Ida. Literatura e Paisagem. Niteói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2010.
_____. O sujeito lírico fora de si. In: http://www.letras.ufrj.br/ciencialit/terceiramargemonline/numero11/xiv.html acessado em 9 de novembro de 2015
_____. Poética e Filosofia da Paisagem. Rio de Janeiro: Editora Raquel, 2013.
DELEUZE, Gilles; Guattari, Félix. Kafka, para uma literatura menor. Lisboa: Assírio e Alvim, 2003.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. DP&A: Rio de Janeiro, 2006.
FRIEDRICH, Hugo. Estrutura da lírica moderna. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1978.
LIMA, Luiz Costa. Limites da voz Montaigne, Schlegel. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.
LUKÁCS, Georg. Sobre a essência e a forma do ensaio: uma carta a Leo Popper. In: Revista UFMG. Ano 10. Número 4. Belo Horizonte, 2008.
MÂCEDO, Tânia. Celestino de. A delicadeza a força da poesia. In: Mulemba. Revista do Setor de Literaturas Africanas -- UFRJ. Ano 3. Número 4. Rio de Janeiro, 2011.
MOTA, Pâmela Maria do Rosário. Entre “as veias finas” da escrita: metáforas do sangue na poética de Paula Tavares. Rio de Janeiro: UFRJ, 2014.
SANTOS, Boaventura de sousa. Epistemologias do sul. Coimbra: Almedina, 2009.
SECCO, Carmen Lúcia Tindó. Afeto e poesia. Rio de Janeiro: Editora Raquel, 2014.
_____. As veias pulsantes da terra e da poesia. In: TAVARES, Ana Paula. Amargo como os frutos. Rio de Janeiro: Pallas, 2011.
TAVARES, Ana Paula. Amargo como os frutos. Rio de Janeiro: Pallas, 2011.
¬¬¬¬¬¬_____. A cabeça de Salomé. Lisboa: Caminho, 2004.
____. O sangue da buganvília. Mindelo: Centro Cultural Português Praia -- Mindelo, 1998.
¬¬¬¬___. In: http://www.buala.org/pt/cara-a-cara/a-oralidade-e-meu-culto-entrevista-a-ana-paula-tavares, acessado em 10 de novembro de 2015
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).