“ROSITA, ATÉ MORRER”, DE LUÍS BERNARDO HONWANA: APROXIMAÇÕES AO CONCEITO DE HIBRIDAÇÃO COMO ÁREA LITERARIAMENTE AUTÓNOMA
DOI:
https://doi.org/10.35520/mulemba.2012.v4n6a4901Keywords:
conto, Honwana, pós-colonialismo, terceiro espaço, integração conceptualAbstract
Luís Bernardo Honwana define a linguagem utilizada na sua narrativa breve “Rosita, até
morrer” como uma “área literariamente autónoma”. Este conto apresenta uma integração
linguística derivada de uma conceptualização híbrida que pode ser considerada produto do
processo de colonização e que representa a coexistência e as tensões entre as línguas e as
culturas em contacto. Neste artigo estabelece-se uma relação entre a noção de “área
literariamente autónoma” e os conceitos de terceiro espaço, proposto por Homi K. Bhabha, e
de integração conceptual, definido por Fauconnier e Turner.
PALAVRAS-CHAVE: conto, Honwana, pós-colonialismo, terceiro espaço, integração
conceptual
Downloads
Published
2012-06-17
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).