EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA, BNCC E NOVO ENSINO MÉDIO:
UMA ANÁLISE DISCURSIVA
DOI:
https://doi.org/10.61358/policromias.2025.v10n1.67766Abstract
This text discusses how indigenous school education is signified in official teaching documents, based on an analysis of the text of the Common National Curriculum Base and the presentation of the “New Indigenous High School” in a “guiding document” produced by the Amazonas state education department based on the High School Reform instituted in Brazil in 2017. The theoretical basis of our study is materialist discourse analysis (Pêcheux, 1969; 1975; 1983; Orlandi, 1983; 1999; 2003;2004;2006). From this theoretical point of view, we carry out a discursive reading of the two teaching documents, in an attempt to understand how meanings are produced in their textuality for indigenous school education.
key-words: indigenous school education; official teaching documents; BNCC; new indigenous secondary education.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Policromias - Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os(as) autores(as) dos trabalhos aprovados concordam em ceder à Policromias os direitos não exclusivos de publicação, permanecendo livres para disponibilizar seus textos em outros meios desde que mencionada a publicação da primeira versão na revista. Autorizam, ainda, a revista a ceder seu conteúdo para reprodução em indexadores, repositórios e similares. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor, ouvida a Comissão Editorial. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores.