The miudinho tap(s) of the sambadeiras from the Recôncavo da Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2022.v2.n2.55236

Keywords:

Samba de mulheres, Samba de roda tradicional, Passo miudinho do samba de roda.

Abstract

This article approaches the small step(s) traced by the women of the samba de roda of the Recôncavo Baiano, from research with 12 women sambadeiras from that region, intending to analyze the rhythms traced by the feet on the traditional samba circle, investi-gate the existence of a rhythmic cell typical to all of them. The epis-temological path was traced from the studies of ritual, scene, and performance (Schechner,1985; Turner,1986; Bião,1999) and the conceptual interactions made possible by ethnography. The meth-odological resources used were interviews; photographs; video re-cordings, and transcription of rhythmic cells for musical notation. The studies by Döring (2016), Amoroso (2017), and Domenici (2011) helped to understand the dynamics of samba circles. The research led me to the conclusion that there is a more recurrent rhythmic pattern among the sambadeiras. However, it is not the only one and undergoes several variations during the performance

Author Biography

Clécia Maria Aquino de Queiroz, Federal University of Sergipe

Licenciada em Dança pela UFBA, Mestre em Artes pela Howard University (EUA) e Doutora em Difusão do Conhecimento (UFBA). Seu doutorado analisa as configurações do samba de roda através das vozes das mulheres e o mestrado utiliza o arquétipo de Oxum para performances cênicas com adolescentes em situação de risco. Atuou por como professora substituta na UFBA, nas Escolas de Teatro e de Dança da UFBA. Trabalhou por sete anos como coordenadora do Curso Preparatório da Escola de Dança da Fundação Cultural do Estado da Bahia e como professora da Rede Municipal de Ensino de Salvador.  Atualmente é Profa. Adjunta do Departamento de Dança da Universidade Federal de Sergipe, Profa. Permanente do Programa de Mestrado Profissional em Dança (PRODAN) -  UFBA. É líder do Grupo de Pesquisa Encruzilhada: Corpo, Movimento, Poesis e Ancestralidade. Além de educadora da Dança, é compositora, cantora com 4 CDs solos e atriz premiada (Prêmio Copene de Música, Prêmio Brasken de Teatro, Prêmio XXII Festival da Educadora FM, Mostra Sesc de Música). 

Published

2022-12-30 — Updated on 2023-11-30

Versions

How to Cite

MARIA AQUINO DE QUEIROZ, Clécia. The miudinho tap(s) of the sambadeiras from the Recôncavo da Bahia. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 224–239, 2023. DOI: 10.58786/rbed.2022.v2.n2.55236. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/55236. Acesso em: 17 jul. 2024.