The water cycle in the body:

a didactic dance sequence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2023.v1.n3.59045

Keywords:

dança na escola, educação, sequência didática, interdisciplinaridade, processo coreográfico

Abstract

This article presents an example of a didactic Dance sequence, designed to establish interdisciplinary connections with Science content, carried out in the 3rd year of Elementary Education at a private school in São Paulo. Exploring the series axis, the sequence aimed to stimulate student authorship in the choreographic process. The description of this sequence was part of the master's dissertation entitled "Dance for Children in Education: rhythm, play, and imagination," supervised by Prof. Dr. Lilian Freitas Vilela, defended at IA of UNESP. The author grounded her professional practice in the Orff-Schulwerk approach and her experience as a dancer at Balangandança Cia

Author Biography

Dafne Sense Michellepis, Paulista State University

Mestre pelo PPG em Artes Cênicas na área Estéticas e Poéticas Cênicas no IA/UNESP-SP. Bacharel em Dança pela UNICAMP. Licenciada em Pedagogia pela Alfa América-SP. Desde 1997 é membro da Balangandança Cia. de dança contemporânea para crianças. Representou o Brasil na Daci_Dance and Child International em congressos na Austrália (1994), Finlândia (1997), Portugal (1998), Holanda (2006) e no Festival Internacional EsCena, no Chile (2011). Fez parte do GEPGEE, Grupo de Estudo de Pedagogia, Gesto, Expressão e Educação na Faculdade de Educação da USP (2015-2017). Professora de dança curricular na Educação Infantil e Ensino Fundamental na Escola Viva-SP (2004-2018). Na Escola Concept-SP teve contato com abordagens pedagógicas como PBL, VTR e HoM (2019). Certificada pelo San Francisco International Orff Course (2018). Fez a direção cênica do grupo Barbatuques de percussão corporal (2018). Ministra cursos para professores com foco na linguagem corporal. Atua também como atriz, apresentadora e locutora em filmes publicitários. 

References

HASELBACH, Barbara. Historia del Orff-Schulwerk. Revista Eletrônica Pesquiseduca, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 321-332, 2012.

COSTA, Dailson, GONÇALVES, Tadeu. Compreensões, Abordagens, Conceitos e Definições de Sequência Didática na área de Educação Matemática. Bolema (Boletim de Educação Matemática), Rio Claro (SP), v. 36, n. 72, p.358-388, abr. 2022.

FIGUEIREDO, Flora Sipahi Pires Martins. Atelieristas: da célula atelier ao corpo atelier. 2015. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 50ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução: João Wanderley Geraldi e Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução: Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.

LIB NEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2013.

MARQUES, Isabel. A. Dançando na Escola. São Paulo: Cortez, 2003.

ORFF, Carl. The Schulwerk. Tradução: Margaret Murray. Nova York: Schott Music, 1978. v. 3. (Carl Orff/Documentação).

SILVA, Andréa Fraga da. Dança para crianças. In: V FÓRUM - “forinho”: o brincar, a improvisação e a dança. São Paulo: Cia. Balangandança/Itaú Cultural, 2015.

SILVA, Andréa Fraga da.; PRADO, Patrícia Dias. Que danças criam as crianças? Arte e corporalidade na educação das infâncias. Educação Infantil: Comprometimento com a Formação Global da Criança. Atena, 2020.

SIMAS, Luiz Antônio; RUFINO, Luiz. Encantamento: sobre política de vida. Rio de Janeiro: Mórula, 2020.

VILELA, Lilian Freitas. Uma vida em dança: movimentos e percursos de Denise Stutz. 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

VILELA, Lilian Freitas. Encontros entre práticas: Bartenieff Fundamental 32 e Body-Mind Centering. Revista Brasileira de Estudos em Dança, ano 01, n. 02, p. 85-102, 2022.

WIGMAN, Mary. The Language of dance. Tradução: Walter Sorell. Connecticut: Wesleyan University Press Middletown, 1974.

WILHELM, Richard. I Ching: o livro das mutações. Tradução: Alzira Allegro. 7. ed. São Paulo: Pensamento, 2000.

XAVIER, Uxa. Que dança é essa? In: LENGOS, Georgia. (org.). Põe o dedo aqui: reflexões sobre dança contemporânea para crianças. São Paulo: Terceira Margem, 2007. p. 54-65.

Referências Musicais

Palavra Cantada. Água. No: Canções de Brincar. São Paulo: Sony Music, 2002.

Barbatuques. Peixinhos do Mar. No: Tum Pá. São Paulo: Independent, 2002.

Published

2023-09-02 — Updated on 2024-05-09

Versions

How to Cite

SENSE MICHELLEPIS, Dafne. The water cycle in the body: : a didactic dance sequence. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 207–239, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2023.v1.n3.59045. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/59045. Acesso em: 23 nov. 2024.