Had thrown a stone

the relationship between body and matter in practice as research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2024.v3.n6.66471

Keywords:

dramaturgy, performative programs, body, matter, Practice as Research

Abstract

This text recovers the relationship between body and matter throughout the researches that resulted in the original dramaturgies como a palavra amor sai naturalmente das nossas bocas (how the word love comes naturally out of our mouths), sismos não listados (unlisted seisms) e próxima à fronteira (next to the border). The creation process for the performed actions implies a practice as research in order to demonstrate a knowledge that stems from subjectivity, faced with an autobiographical investigation, and dislocates itself in an exchange with the entire environment.

Author Biography

Rúbia Sousa da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro - RJ, Brasil.

PhD student and master in Performing Arts at UFRJ, she is an actress and director trained at the Célia Helena Center for Arts and Education. Graduated in Social Communication from Faculdade Cásper Líbero, she was part of the dramaturgy groups at Escola Livre de Teatro and SESI-SP. His creations and research investigate the notion of expanded dramaturgy in dialogue with performance art, and the relationship between word, body and matter. As a teacher, she coordinates training activities in the field of performance at the invitation of the Jacareí Cultural Foundation.

References

ALCOFF, Linda. Uma epistemologia para a próxima revolução. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, 2016, p. 129-14.

ANZALDÚA, Glória. A vulva é uma ferida aberta e outros ensaios. 1ª ed. Rio de Janeiro: A Bolha, 2021

AZEVEDO, Amilton. “ophelia is a-live” e o transbordar. Disponível em: <https://ruinaacesa.com.br/ophelia-is-a-live/> . Acesso em 23 jun. 2023.

BERNSTEIN, Ana. A performance solo e o sujeito autobiográfico. Sala Preta. São Paulo: ECA-USP, v. 1, n. 1, 2001, p. 91-103.

BERTHOLD, Margot. História Mundial do Teatro. 5ª ed. São Paulo: Perspectiva: 2011.

BRUM, Eliane. Banzeiro òkòtó: Uma viagem à Amazônia Centro do Mundo. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.

CORNAGO, Óscar. Onde acaba teoria?. Ensaios em Cena. 1ª. ed. Salvador: ABRACE, Brasília: CNPq, 2010, p. 230-234. Disponível em: <http://portalabrace.org/impressos/3_ensaios_em_cena.pdf>. Acesso em: 17 out. 2023.

EVARISTO, Conceição. Gênero e etnia: uma escre(vivência) de dupla face. Mulheres no Mundo: Etnia, Marginalidade e Diáspora. João Pessoa: UFPB, Ideia Editora Universitária, 2005

FABIÃO, Eleonora. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, São Paulo, v. 8, 2009.

FELMAN, Shoshana. O escândalo do corpo falante: Don Juan com Austin, ou a sedução em duas línguas. Campinas: Editora da Unicamp, 2022.

FERNANDES, Ciane; et al. A arte do movimento na prática como pesquisa. Anais X Congresso ABRACE, v. 19, n. 1, 2018.

LEITE, Janaína. Autoescrituras performativas: do diário à cena. São Paulo: Perspectiva: Fapesp, 2017

LEPECKI, Andre. 9 variações sobre coisa e performance. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, n.19. Florianópolis: PPGT UDESC, 2012.

LEPECKI, Andre. In: FABIÃO, Eleonora; ALCURE; Adriana Schneider. Janelas abertas: conversas sobre arte, política e vida. 1ª ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2023.

MARIM, Caroline; LIMA, Raísa Inocêncio; CASTRO, Susana de. Prefácio das tradutoras. In: BIDASECA, Karina. Ana Mendieta: pássaro de oceano. Rio de Janeiro: NAU, 2022.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. 1ª ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

MOMBAÇA, Jota. Não vão nos matar agora. 1ª ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

PAVIS, Patrice. Dicionário do Teatro. 3ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.

RAGO, Margaret. A aventura de contar-se: feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.

SCHECHNER, Richard. O que é performance? O Percevejo. Rio de Janeiro: PPGAC/UNIRIO, n. 12, 2006, p. 28-51.

SIBILA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016

SILVA, Rúbia Sousa da. Performance ancestral: a grafia encantada do corpo. Rio de Janeiro: Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2023.

SIMAS, Luiz Antônio; RUFINO, Luiz. Flecha no tempo. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: UFMG, 2013

TAYLOR, Diana. Encenando a memória social: Yuyachkani. Performance, exílio, fronteiras: errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: Departamento de Letras Românicas, Faculdade de Letras/ UFMG: Poslit, 2002.

TOURINHO, Lígia Losada. Dramaturgias do corpo: protocolos de criação das Artes da Cena: diálogos entre artistas. 2009. Tese (Doutorado) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

VAZ, Rúbia. como a palavra amor sai naturalmente das nossas bocas. Cotia: Urutau, 2023a.

VAZ, Rúbia. sismos não listados. Núcleo de Dramaturgia SESI-SP 13ª Turma. 1ª ed. São Paulo: SESI-SP, 2023b.

Published

2024-12-30

How to Cite

SILVA, Rúbia Sousa da. Had thrown a stone: the relationship between body and matter in practice as research. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 3, n. 6, p. e030605, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2024.v3.n6.66471. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/66471. Acesso em: 8 jan. 2025.