Autism spectrum disorder and dance in basic education

pe-dagogical practices for diversity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2024.v3.n6.66531

Keywords:

Teaching, Dance at school, Neurodivergence, Attitudinal accessibility, Inclusion

Abstract

The text discusses dance teaching in schools and Autism Spectrum Disorder (ASD). The aim is to reflect on the role of teachers and methodological teaching possibilities that relate to the desire to understand the autistic body as the protagonist of possible dances in the school environment. The qualitative research was carried out through the experience lived by the authors in organizing and developing a study group on dance teaching and autism, during the year 2024, at the Universidade Federal de Pelotas. The theoretical basis is the studies of Freitas (2022) and Viana (2015; 2021), among others. It is considered that, to welcome autistic students, the school community must undertake means of attitudinal accessibility, which involves raising awareness about ASD and investing in simple strategies, such as developing plans that provide predictability, using visual resources and approaching the students' family context.

Author Biographies

Débora Souto Allemand , Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre-RS, Brasil

Professora de Dança do Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutora em Artes Cênicas pela UFRGS. Coordenadora do Projeto de Pesquisa Dança como componente curricular na Educação Básica: um percurso no Colégio de Aplicação da UFRGS. Pesquisadora nos Grupos de Pesquisa OMEGA (UFPel/CNPq) e GESTE (UFRGS/CNPq).

Rachel Campos Albaini da Silva , Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS, Brasil.

Acadêmica do Curso de Dança - Licenciatura, da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Atua como bolsista no Núcleo de Acessibilidade e Inclusão (NAI) da UFPel, onde atua na criação de iniciativas voltadas à promoção da inclusão no ambiente universitário. Além do NAI, atua como pesquisadora nos projetos unificados Grupo de Pesquisa em Produções Audiovisuais na Cibercultura – PRACIBER e Ensino Contemporâneo de Dança na Educação Básica: pedagogias possíveis; ambos da Universidade Federal de Pelotas.

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Published

2024-12-28

How to Cite

CORRÊA, Josiane Gisela Franken; ALLEMAND , Débora Souto; SILVA , Rachel Campos Albaini da. Autism spectrum disorder and dance in basic education: pe-dagogical practices for diversity . Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 3, n. 6, p. e030603, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2024.v3.n6.66531. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/66531. Acesso em: 8 jan. 2025.