Dance and higher education: theoretical reflections and practical contributions via “University Dance Pedagogy”

reflexões teóricas e contribuições práticas via “Pedagogia Universitária em Dança”

Authors

Keywords:

Pedagogy, Dance, Higher education

Abstract

The analysis of “Pedagogia Universitária em Dança: Entre Saberes e Modos de Fazer” examines dance education through three distinct parts. Part 1 emphasizes the integration of values such as inclusion and social justice, highlighting the importance of adaptive curricula that are sensitive to issues of gender, sexuality and accessibility. Part 2 focuses on the interaction between pedagogy and artistic practice, highlighting the importance of innovative methodologies and technological adaptation, such as remote teaching and Problem-Based Learning (PBL). Part 3 investigates how pedagogical practice is shaped by artistic and methodological influences, highlighting the relevance of improvisation and adaptation to new digital realities. The combination of critical concepts and practical experiences illustrate how these approaches enrich dance pedagogy and promote a more reflective and dynamic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vagner Miranda da Conceição, Pontifícia Universidade Católica (PUC). Minas Gerais - MG, Brasil.

Doutor e Mestre em Estudos do Lazer (Cultura e Educação - CAPES 5); Especialista em Dança e consciência corporal, Arte-educação e Educação Física escolar; e licenciado em Educação Física - EEFFTO / UFMG. Professor convidado pelo Departamento de Esportes e substituto do Departamento de Educação Física da EEFFTO/UFMG. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Interdisciplinar em Lazer e Educação Física (GEPILEF - Educação Física). Membro do Grupo de pesquisa EDUDANÇA - EEFFTO/UFMG; Grupo de Estudos em Estigma Gênero e Sexualidade na Educação Fisica (UFC); e Et Alia: Laboratório de Desenvolvimento Humano e Relações Interpessoais - UFRGS. Membro do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE): GTTs: Escola; e Relações étnico-raciais e Sócio fundador da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Estudos do Lazer (ANPEL).

References

BARBOZA, Mônica Corrêa de Borba; SANTOS, Eleonora Campos da Motta; FALKENBERG, Rubiane (Orgs.). Pedagogia universitária em dança: entre saberes e modos de fazer. Pelotas: Editora UFPel, 2024. 283 p.

Published

2025-11-21

How to Cite

CONCEIÇÃO, Vagner Miranda da. Dance and higher education: theoretical reflections and practical contributions via “University Dance Pedagogy”: reflexões teóricas e contribuições práticas via “Pedagogia Universitária em Dança”. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 4, n. 7, p. 3040706, 2025. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/65229. Acesso em: 8 dec. 2025.