Social Network Dances and their structuring languages
DOI:
https://doi.org/10.58786/rbed.2024.v3.n6.66522Keywords:
Social Network Dance; Linguagem; Cibercultura; Plataforma de Redes Sociais; Dança.Abstract
Social Network Dances (SND) are productions characterized by their hypertextual composition, where the stage is the social media platform, and their intention/production focuses on social interaction and the construction of social values typical of Cyberculture. As a result, audiovisual productions involving the language of dance are disseminated and spread through social networks on the internet, becoming both a phenomenon and a new space of presence and/or performance in the field of technologically mediated Dance. Therefore, this paper aims to reflect on the structure that composes SND, proposing an understanding of it through a hybrid language formed by elements of dance, audiovisual technologies, and social media platforms.
Downloads
References
BASTOS, Dorotea Souza. Mediadance: campo expandido entre a dança e as tecnologias digitais. 2013.
BENCH, Harmony. Screendance 2.0: Social dance-media. Journal of Audience & Reception Studies, v. 7, n. 2, p. 183-214, 2010.
BEMFOX, Eduardo. INTERAKT: Uma obra-guia para a hibridização da videodança e do malabarismo. Pelotas: 2021. Trabalho de Conclusão de curso apresentado ao Curso de Licenciatura em Dança da Universidade Federal de Pelotas.
BOLTER, Jay David. Writing space: computers, hypertext, and the remediation of print. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, 1991. p. 11.
BOURDIEU, Pierre. 1. Le capital social. Notes provisoires. In: Le capital social. La Découverte, 2006. p. 29-34.
BOYD, d. Social Network Sites: Public, Private, or What? In: Knowledge Tree 13, May, 2007.
CAPELATTO, Igor; OLIVEIRA, Kamilla Mesquita. Videodança. 2014.
DANTAS, Mônica Fagundes. Dança, o enigma do movimento. Editora Appris, 2020.
DAWKINS, Richard. O gene egoísta. 36. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
ECO, Umberto. A obra aberta: forma e indeterminação na arte moderna. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.
Laban, R. Domínio do Movimento. Summus Editorial. 1978.
LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Editora Sulina, 2023.
LEPECKI, André. Singularities: Dance in the Age of Performance. Routledge, 2018.
LÈVY, Pierre. A inteligência coletiva. São Paulo: Loyola, 2007.
LÈVY, Pierre. O universal sem totalidade, essência da cybercultura. Disponível na Internet. http://portoweb. com. br/PierreLèvy/ouniversalsem. html, v. 22, n. 07, p. 00, 2003.
LÈVY, Pierre. Cibercultura. Editora 34, 2010.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. Aleph, 2015.
MACHADO, Arlindo. O vídeo e sua linguagem. Revista USP, n. 16, p. 6-17, 1993.
MARQUES, Isabel. Dança-educação ou dança e educação? Dos contatos às relações. Algumas perguntas sobre dança e educação, p. 23-28, 2010.
MOREIRA, Marco Antonio. A epistemologia de Maturana. Ciência & Educação (Bauru), v. 10, p. 597-606, 2004.
NIELSEN, Jakob. Usabilidade na web. Elsevier Brasil, 2007
REBS, Rebeca Recuero. Social Network Dance: entendendo a dança em plataformas de redes sociais. DUARTE, Gustavo, CASTRO, Daniela e PALUDO, Luciana (org). Dança no RS: memórias e perspectivas. Arco Editores, 2021. p. 138 - 175. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/356548235_SOCIAL_NETWORK_DANCE_ENTENDENDO_A_DANCA_EM_PLATAFORMAS_DE_REDES_SOCIAIS. Acesso em: 28 mai. 2023
Recuero, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009. (Coleção Cibercultura).
RECUERO, Raquel da Cunha; SOARES, Felipe Bonow. O Discurso Desinformativo sobre a Cura da covid-19 no Twitter: Estudo de caso. E-Compós: Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. Brasília, DF. Vol. 24 (2021), p. 1-29, 2021.
REBS, Rebeca Recuero; CHIES, Luisa. ANIMADANCES E A ESTÉTICA DE FIXAÇÃO EM ANIMAÇÕES INFANTIS NO YOUTUBE. MORINGA - Artes do Espetáculo, [S. l.], v. 14, n. 1, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2177-8841.2023v14n1.67123. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/moringa/article/view/67123. Acesso em: 19 dez. 2024.
ROSENBERG, D. Dance and New Media: A Critical Introduction. New York: Routledge, 2009.
ROSENBERG, D. Screendance: Inscribing the ephemeral image. Oxford University Press, 2012.
SPANGHERO, Maíra. A dança dos encéfalos acesos. São Paulo: Itaú Cultural, 2003.
SCHULZE, C. A linguagem do audiovisual e suas dimensões técnicas. São Paulo: Editora Unesp, 2014.
SANTAELLA, Lucia. O pluralismo pós-utópico da arte. ARS (São Paulo), v. 7, p. 130-151, 2009.
TAVARES, Marcos A. Corpo, movimento e dança: reflexões sobre a criação e a expressão artística. São Paulo: Editora Annablume, 2016.
WOSNIAK, Cristiane. Mini@ aturas de um corpo semiósico em ambiente digital: a ciberdança em rede1. 7º Simpósio Nacional da Associação Brasilera de Cibercultura–ABCiber. Disponível em: http://abciber. org. br/simposio2013/anais/pdf/Eixo_6_Processos_Esteticas_de_Arte_Digital/25156arq77025911968. pdf. v. 19, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Revista Brasileira de Estudos em Dança are
responsible for the content of signed articles and retain copyright.
They grant the journal the right of first publication with the work simultaneously
licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 License
(Open Archives Initiative - OAI). This feature, used for open-access journals,
allows sharing work for non-commercial purposes and acknowledges
authorship. If the text is later published in another vehicle, the author
must inform that it was initially published as an article in the Revista Brasileira
de Estudos em Dança. Therefore, even if the journal owns the first publication,
authors are entitled to publish their work in institutional repositories or on
their personal pages, even if the editorial process has not been completed.
The journal reserves the right to make normative, orthographic, and grammatical changes to maintain the language standard, respecting the authorial style.