SalsaNor Rueda Congress:
desafiando a musicalidade e discutindo questões de gênero
Keywords:
Ballroom Dancing., Rueda de Casino, SalsaNor, Gender Issues, MusicalityAbstract
This article approaches the participation of the author of this work in the Casino Rueda Congress, organized by SalsaNor and held in Spain in 2023. The focus of this writing is on musicality and gender issues inherent to the practice of two variations of the traditional dance model the Rueda de Casino: Rueda Cruzada and Rueda Switch. The discussions arising from these variants of Rueda showed the dynamism of popular practice, which is in a constant process of reformulation. It was possible to verify that the experiences at the event enabled new ways of thinking about the content inherent to ballroom dancing, enriching the training of dance teacher.
Downloads
References
ALLEN, Daniel. Rueda! ... or “Rueda Makes the World Go Around!”. [S.l]: Edição do autor, 2014. (The Little Book of Dancing, 2).
ALVAREZ, Raúl. Bachateros Suburbanos: un estudio exploratorio sobre el baile social de la bachata en el Partido de General San Martín. In: JORNADAS DE SOCIOLOGÍA DE LA UNLP, 11, 2022. La Plata (ARG). Anais. La Plata: Universidad Nacional de La Plata, 2022. p.01-17. Disponível em: <https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.15512/ev.15512.pdf>. Acesso em: 26 jan. 2024.
BERNSTEIN, Barbara. Salsa Dancing & Rueda de Casino Guidebook for Beginner to Advanced Dancers: steps, styling, technique, Latin Rhythms, humor & anedoctes. Greenbelt, MD (USA): Academic Information Service, 2024.
BORGES, Alan; SARDIÑAS, Alicia. Historia del baile y la rueda de casino-salsa. Habana (CU): Ediciones Cubanas, 2012.
CHASTEEN, John Charles. National Rhythms, African Roots: the deep history of Latin American popular dance. Albuquerque (MX): University of New Mexico, 2004.
DANCE DOJO. Salsa On 1 vs Salsa On 2: what’s the difference in timing and musicality. Youtube, 29 dez. 2019. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=zV7gj4corzI>. Acesso em: 30 jan. 2024.
DANCE MAIS OLINE – DANÇA DE SALÃO. Conheça Rueda de Casino. Youtube, 22 abr. 2016. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=0rX3ejCKCZQ>. Acesso em: 30 jan. 2025.
DEWEY, John. Experience and education. New York: Touchstone, 1997.
DINET, Marc. Précis de salsa cubaine: danse de couple et de bal – Rueda de Casino. Paris (FR): L’Harmattan, 2014.
EDDY, Martha. Uma breve história das práticas somáticas e da dança: desenvolvimento histórico do campo da educação somática e suas relações com a dança. Repertório, Salvador, v.21, n.31, p.25-61, 2018. DOI: 10.9771/r.v1i31.28997. Acesso em: 09 jan. 2025.
FANIA. Fania All Stars. Fania, 2024. Disponível em: https://fania.com/artist/fania-all-stars/. Acesso em: 16 jan. 2025.
GARCÍA, Deysi; ZANELLA, Andrea Vieira. Entrelaçando fios: Cuba e suas cubanidades no tecido da Escola Cubana de Balé. Urdimento, Florianópolis, v.1, n.28, p.202-220, jul. 2017. Doi: 10.5965/1414573101282017202. Acesso em: 09 jan. 2025.
GARCIA, Ricardo. Rueda de Casino: voltando a girar pelo Brasil. Dança em Pauta, Curitiba, 6 jun. 2012. p. s./p. Disponível em: <http://site.dancaempauta.com.br/rueda-de-casino-voltando-a-girar-pelo-brasil/>. Acesso em: 05 jan. 2024.
GARDNER, Howard. Estruturas da mente: a teoria das inteligências múltiplas. Tradução: Sandra Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2002.
GIUZIO, Fernanda. Salsa: dança e música frutos da transculturação. 2006. 83p. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Comunicação das Artes do Corpo), Faculdade de Filosofia, Educação, Letras e Artes, Pontifícia Universidade Católica (PUC/SP), São Paulo, 2006.
GREINER, Christine. O corpo: pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.
GUARATO, Rafael. Por um conceito de “danças populares”. Dança, Salvador. v.3, n.1, p. 61-74, jan./jul. 2014. Doi: 10.9771/2317-3777dança.v3i1.9630. Acesso em: 09 jan. 2025.
KONTOURI, Nikol. Rueda de Casino Syllabus: teaching 101. [S.l]: Edição do autor, 2021.
LOURO, Guacira Lopes. Teoria queer – uma política pós-identitária para a educação. Estudos Feministas, Florianópolis, v.9, n.2, p.541-53, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/64NPxWpgVkT9BXvLXvTvHMr/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 jan. 2025.
MANUEL, Peter; BILBY, Kenneth; LARGEY, Michael. Caribbean Currents: caribbean music from rumba to reggae. Philadelphia (US): Temple University, 2006.
NAVARRO, Ana Carolina; BUARQUE, Isabela; MENEGALDO, Luciano. Tensionamentos dos Rastros Historiográficos do Zouk Brasileiro. Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 13, n. 4, e129684, 2023. Doi: 10.1590/2237-2660129684vs01. Acesso em: 09 jan. 2025.
NUNES, Bruno Blois. Que Rueda de Casino é essa?: uma união entre teóricos e práticos. Curitiba: CRV, 2021.
NUNES, Bruno Blois; CARVALHO, Maitê Peres de. Dama/Mulher, Cavalheiro/Homem: papéis e relações de gênero na dança de salão. Art Research Journal, [S.l], v.9, n.2, p.01-18, jul./dez. 2022. Doi: 10.36025/arj.v9i2.28757. Acesso em: 09 jan. 2025. (Artigo bilíngue português-inglês).
NUNES, Bruno Blois; DIAS, Gustavo Angelo. O jogo/lúdico, o erro e a dança: ensinando e aprendendo com a Rueda de Casino. Revista da FUNDARTE. Montenegro, v.57, n.57, p. 01-23, e1215, 2023. Doi: 10.19179/rdf.v57i57.1215. Acesso em: 09 jan. 2025.
NUNES, Bruno Blois; FROEHLICH, Márcia. Um novo olhar sobre a condução na dança de salão: questões de gênero e relações de poder. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v.14, n.2, p.91-116, jan./abr. 2018. Disponível em:
<http://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/10172/pdf>. Acesso em: 05 jan. 2025.
ORTIZ, Fernando. Los factores humanos de la cubanidad. Revista Bimestre Cubana, Habana (CU), v.45, p.161-86, 1940. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5675843/mod_resource/content/0/%5BAULA%205%5D%20Ortiz_Factores%20Humanos%20de%20la%20Cubanidad.pdf>. Acesso em: 07 jan. 2025.
PAZETTO, Debora; SAMWAYS, Samuel. Para além de damas e cavalheiros: uma abordagem queer das normas de gênero na dança de salão. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v.14, n.3, p.157-79, jul./set. 2018. Disponível em:
<http://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/10172/pdf>. Acesso em: 05 jan. 2025.
PHILÒMENO, Nico. El salsa casino y rueda: dalle radici a oggi. Segrate (IT): Ahy Namà Noche Latina Club, 2005.
PIRODDI, Adriano. Il Casino (salsa cubana) e la Rueda de Casino: storia del ballo che ha conquistato il mondo. Roma (IT): Universitalia, 2016.
POLEZI, Carolina; SILVEIRA, Paola Vasconcelos. Contracondutas no ensino e prática da Dança de Salão: a dança de salão queer e a condução compartilhada. Presencia, Montevideo (UY), n.2, p.67-83, 2017. Disponível em: https://www.stellamaris.edu.uy/revistapresencia/wp-content/uploads/2017/12/Polezi-Carolina.-Vasconcelos-Silveira-Paola.pdf. Acesso em: 14 jan. 2025.
RONDÓN, César Miguel. El libro de la Salsa: crónica de la música del caribe urbano. Caracas: Ediciones B, 2007.
RUEDA.CASINO. About. Rueda.Casino, Noruega, 2025a. Disponível em: https://rueda.casino/about/. Acesso em: 05 jan. 2025.
RUEDA.CASINO. Rueda Cruzada. Rueda.Casino, Noruega, 2025b. Disponível em: https://rueda.casino/rueda-structures/rueda-cruzada/. Acesso em: 05 jan. 2025.
RUEDA.CASINO. Rueda Switch. Rueda.Casino, Noruega, 2025c. Disponível em: https://rueda.casino/rueda-structures/rueda-switch/. Acesso em: 05 jan. 2025.
RUEDA.CASINO. Rueda Casino – Trailer. Youtube, 28 ago. 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Cj-NIhhbdjk. Acesso em: 10 jan. 2025.
SILVA, Éden Machado. Trajetórias da bachata das ruas dominicanas aos salões de baile: desvelando possibilidades. 2018. 50p. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Dança), Escola de Educação Física Fisioterapia e Dança, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, 2018. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/193915/001091593.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 20 jan. 2025.
SIPIORA, Phillip; BAUMLIN, James S. (Ed.). Rhetoric and Kairos: essays in history, theory and praxis. Albany (NY): State University of New York, 2002.
SMITH, Ian. Dancing the Beautiful Wheel: a guide to Rueda de Casino. Peterborough (UK): FastPrint, 2012.
TAPIA ALCAZAR, Nicolas Afonso; VILLASANTE SOCA, Erick Wilfredo. Estrategias para mejorar la apreciación musical del género de la salsa en los bailarines de lima. 2023. 92p. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Música), Facultad de Artes Contemporáneas, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, Lima, 2023. Disponível em: <https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/667774>. Acesso em: 08 jan. 2025.
TWAIN, Mark. Dicas úteis para uma vida fútil: um manual para a maldita raça humana. Tradução: Beatriz Horta Corrêa. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2005.
VALENZUELA RUBIO, Manuel. Paseo urbano por el “paisaje de la luz”, Patrimonio Mundial de la UNESCO. Boletín Real Sociedad Geográfica, Madrid, n.160, p.289-99, jun. 2023. Disponível em: <https://www.boletinrsg.com/index.php/boletinrsg/article/view/187/195>. Acesso em: 09 jan. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Revista Brasileira de Estudos em Dança are
responsible for the content of signed articles and retain copyright.
They grant the journal the right of first publication with the work simultaneously
licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 License
(Open Archives Initiative - OAI). This feature, used for open-access journals,
allows sharing work for non-commercial purposes and acknowledges
authorship. If the text is later published in another vehicle, the author
must inform that it was initially published as an article in the Revista Brasileira
de Estudos em Dança. Therefore, even if the journal owns the first publication,
authors are entitled to publish their work in institutional repositories or on
their personal pages, even if the editorial process has not been completed.
The journal reserves the right to make normative, orthographic, and grammatical changes to maintain the language standard, respecting the authorial style.