Pocket cinema: the images of portable listening
Abstract
This article seeks to describe phenomenologically the experience of listening to music through portable devices, having as a frame of reference especially the research of Michel Chion and the philosophical concepts of Gilles Deleuze. The capacity of these devices to provide for listening in movement makes them potential sources of a cinematographic effect of suspension or fabulation, in which reality itself becomes the panoramic screen of a procedural and assubjective work. The body gains functions of mediation and the mode of aurality of these portable listening devices, completely autonomous, inserts into the visual perception the sonic effluvium, which, annexed to the rhythm of the imagetic movement, elevates it to the position of cinematic movement, that is, of a reality that endures in duration, of a reality that is more-than-itself.
Keywords
Expanded cinema. Listening devices. Aesthetic phenomenology. Soundtrack.
Author Biography
Rômulo Moraes
Mestrando em Tecnologias da Comunicação e Estéticas na Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO-UFRJ), com bolsa do CNPq, e graduado em Comunicação Social/Produção Editorial pela mesma instituição. Também cursa, atualmente, a especialização em Art & Curatorial Practice da The New Centre for Research & Practice, com uma bolsa Global South. Atua profissionalmente como editor e tradutor de livros, além de ser escritor e artista sonoro. Escreveu crítica literária e musical em múltiplos blogs, co-fundou a revista Posto 4 (antes MoostroMag), e integra o corpo editorial da Revista Eco-Pós, na função de revisor. Pesquisa áreas como teoria estética, arqueologia das mídias, estudos do som e cinema e literatura experimentais, dando foco à leitura fenomenológica e transdisciplinar desses saberes.