An odyssey in nine acts: aesthetic configurations and performance dimensions of the visual album in digital culture
Abstract
The main objective of this article is to analyze the visual album format, using the work How Big, How Blue, How Beautiful, by the British band Florence + The Machine, as the empirical corpus of observation. Based on the assumption that the aesthetic characteristics of the visual album are derived from the intersection between the phonographic album, the music video and the feature film, the article will undertake a contextual macro analysis of the format in the digital culture, seeking to investigate the strategies used to promote the work, as well as its aesthetic dimension and its cultural impact on the contemporary. The central hypothesis of this work is that the visual album materializes the media convergence between the three products mentioned above, establishing a model of aesthetic enjoyment ruled by the specific audiovisual language of the format.
Keywords
Visual Album. Music Video. Phonographic Album. Performance. Pop Music. Narrative.
Author Biography
Leonam Dalla Vecchia
Doutorando em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense, com ênfase em Estéticas e Tecnologias da Comunicação. Integrante do Núcleo de Pesquisa em Televisão e Novas Mídias (Televisões/UFF) e Laboratório de Pesquisa em Culturas e Tecnologias da Comunicação (LabCult/UFF). Componente da equipe de tradução da Revista Contracampo (PPGCOM/UFF - Qualis B1). Atualmente desenvolve pesquisa em Cultura Pop, Indústria Fonográfica e Videoclipe, com ênfase no formato Álbum Visual. Possui experiência como escritor, roteirista, editor de vídeo e motion graphics, tendo publicado o livro de contos "Memórias do Meu Não-Lugar" em 2018. Atuou como diretor de pós-produção do curta-metragem documentário Eu Sou Mc Carol, 100% Feminista, filme realizado com o Programa Estadual de Fomento ao Curta Universitário da Secretaria de Cultura do Rio de Janeiro.
Wagner dos Santos Dornelles
Doutorando em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense, com ênfase em Mídia e produção de sentido. Mestre em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense, com ênfase em Mídia e Produção de Sentido. Graduação em Comunicação Social, habilitação Jornalismo pela Universidade Estácio de Sá. Integrante do Núcleo de Pesquisa em Televisão e Novas Mídias (Televisões/UFF) e Grupo de Pesquisa em Animação (Animamídia/UFF). Atua com Jornalista com foco em movimentos sociais.