Sound opacity in the New Film Cycle of Pernambuco
Abstract
Inspired by three films of the movement known as Novo Ciclo de Cinema Pernambucano, we consider a possible opacity of the device in film sound of Brazilian Contemporary Cinema. The film analysis explores the aesthetical possibilities opened by new technologies of sound recording, edition and display for film and is beset by the theoretical review of key concepts in the field. This develops from the definition of opacity and transparency of the device, as proposed by Xavier (2012), and its relation with the real. After that, the impact of film technologies in this problematic will be discussed. We consider that the new technologies introduced in the time frame have an aesthetical impact, though it does not necessarily match what was expected originally.
Keywords
Film sound. Technologies. Opacity. Cinema pernambucano.
Author Biography
Igor Araújo Porto
Doutorando em Comunicação Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, e mestre em Comunicação e Informação pelo pelo mesmo programa. Graduado em Comunicação Social - Jornalismo (UFRGS). Participa do Grupo de Pesquisa Processos Audiovisuais (PROAv – UFRGS).
Miriam de Souza Rossini
). Doutora em História (UFRGS) e Mestre em Cinema (USP). Graduada em Jornalismo (PUCRS) e em História (UFRGS). Coordenadora do Grupo de Pesquisa Processos Audiovisuais (PROAv – UFRGS). Bolsista Produtividade do CNPq. Editora E-Compós. Membro do Conselho Fiscal da Socine. Autora de livros, capítulos de livro e artigos sobre cinema brasileiro, cinema e história e sobre as relações entre televisão e cinema no Brasil.