ART AND SENSITIVITY IN OCCUPATIONAL THERAPY TRAINING

Art and sensitivity in Occupational Therapy training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47222/2526-3544.rbto65045

Keywords:

Terapia ocupacional, Tendências, Criação, arte, Cartografia

Abstract

Abstract: Introduction: This work presentes reflections on the contributions of the University Extension Projetc entitled Laboratory (suppressed information) (occupational therapy, care, reativity, body, art and resignification) developed in the Occupational Therapy Course at the (suppressed information).  Objectives: To mape experiences of an extension group through the use of artistic languages for the development of creative potential in Occupational Therapy. Method: For the recordo f looks, experiences and singularities, cartography was used as method to conduct the research, where it was possible to value the movements of each subject and make a listening-writing that connects and articulates stories and actions. Results: The experiences constituted a space for the creation of lines of force that articulated knowledge, offering passages to what was to come and to events, demonstrating the importance of experimenting with methodologies and artistic techniques in the training of the occupational; launching oneself into the experiences of these activities and being attentive to the fruition of one’s own creative and aesthetic process offered na opening for new meanings. Conclusion: By experiencing and seeing themselves in the activities, participants were able to venture into creating a circuito f knowledge of sensitive gestural expressions and communications expanding repertories for professional performance.

Author Biography

Grasielle Tavares, Universidade de Brasilia (UnB)

terapia ocupacional, saúde pública, gerontologia,  cultura e artes

References

Bondía J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, 19, 20-28. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

Castro, E. D. (2001). Atividades Artísticas e Terapia Ocupacional: construção de linguagens e inclusão social [Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo]. https://repositorio.usp.br/item/001177511

Coccia, E. (2010). A Vida sensível. Cultura e Barbárie.

Domingo, J. C., & Ferré, N. P. de L. (2010). La experiencia y la investigacion educativa. In J. C. Domingo & N. P. de L. Ferré (Eds.), Investigar la experiencia educativa. Morata.

Graham-Dixon, A. (2012). Arte, o guia visual definitivo. [S.l.]. Publifolha.

Domingo, J. C. (2013). Lugares de experiência, espaços de formação: o saber e a experiência na formação inicial dos professores. In A. Ferrari (Org.), A potencialidade do conceito de experiência para educação. Ed. UFJF.

Duarte Junior, J. F. (2010). O sentido dos sentidos: e educação (do) sensível. Criar Edições.

Deleuze G., & Guattari, F. (1995). Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia Vol.1. (1th ed.). Editora 34.

Favre, R. Viver, pensar e trabalhar o corpo como um processo de existencialização contínua. Revista Reichiana, 13, 75-84. https://www.hernankesselman.com.ar/viver-pensar-e-trabalhar-o-corpo-como- um-processo-de-existencializacao-continua/

Flusser, V. (1994). Los gestos: Fenomenologia y Comunicacíon. Editorial Herder. Guatarri, F., & Rolnik S. (1986). Micropolítica: cartografias do desejo. (2ª. ed.). Vozes.

Heidegger, M. (1987). La esencia del habla. In M. Heidegger (Ed.), De camino al habla. Edicionaes del Serbal.

Inforsato, E.A; Buelau, R,M.; Castro, E.D.de & Lima, E.M.F. de A. Arte, saúde e cultura na formação em Terapia Ocupacional: atividades, corpo e produção de subjetividade na experiência do Pacto. In: Silva, Carla Regina. (Org). Atividades humanas e Terapia Ocupacional: saber-fazer, cultura, poliítica e outras resistências. 2 ed. São Paulo: Hucitec; São Carlos, SP: AHTO - Atividades Humanas e Terapia Ocupacional, 2019.

Kagan, M. (1987). El Arte en el sistema de la actividad humana. In Colectivo de autores. Estética, selección de lecturas. Editorial Pueblo y Educación.

Kneller, G. (1987). Arte e Ciência da criatividade. (9th ed.). IBRASA.

Lima, E. M. F. A. (1997). Clínica e Criação. A utilização de Atividades em Instituições de Saúde Mental [Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. https://www.pucsp.br/nucleodesubjetividade/Textos/beth/clinica.pdf

Lima, E. M. F. A., & Pélbart, P P. (2007). Arte, clínica e loucura: um território em mutação. História, Ciências, Saúde, Manguinhos, 14(3), 709-735. https://doi.org/10.1590/S0104-59702007000300003

Mecca, R. C. (2008). Experiência estética na terapia ocupacional em saúde mental: gestos na matéria sensível e alojamento no mundo humano [Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo]. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/5/5163/tde-15122008-163550/publico/RenataCMecca.pdf

Quarentei, M. S. (2001). Terapia Ocupacional e a Produção de Vida. Porto Alegre. In Conferência de Encerramento do 7 Congresso Brasileiro de Terapia Ocupacional. Porto Alegre.

Quarentei, M. S. (2007). Do ocupar à criação de territórios existenciais. In Anais do Congresso Brasileiro de Terapia Ocupacional. Goiânia.

Silveira, N. da. (1981). Jung: vida e obra/Nise da Silveira. (7th ed.). Paz e Terra. Ostrower, F. (1998). A construção do olhar. In A. Novaes (Org.), O olhar. Cia das Letras. Ostrower, F. (1990). Acasos e criação. Campus.

Ostrower, F. (1989). Criatividade e processos de criação. (7th ed.). Vozes.

Santos, C.C; Barros, F.A.C; Silva, J.A; Mecca, R.C. Tão perto, tão longe: fragmentos de proximidade e distância na aprendizagem com práticas artisticas e corporais. In: Cardoso, Tavares, Oliveira (2024). Experiências sensíveis e críticas em terapia ocupacional: (entre) linhas formativas. – 1 ed.- São Paulo: Hucitec, 2024.-359p.(Coleção Terapia Ocupacional e Interfaces: Tradições e Inovações, v.1).

Zanella, A. V. et al. (2006). Relações estéticas, atividade criadora e constituição do sujeito: algumas reflexões sobre a formação de professores(as). Cad. psicopedag., 6(10), 1-17. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-10492006000100002

Published

2025-03-12