Uma Revisão Didática do Método Dialético e da Démarche Regressiva-Progressiva como Subsídio para a Leitura do Mundo Moderno / A Didactic Review of Dialectical Method and Regressive-Progressive Démarche as Ways of Reading the Modern World

Authors

  • Pedro Ricardo da Cunha Nóbrega Universidade Federal do Vale do São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.36403/espacoaberto.2018.11778

Keywords:

Dialectical Logic, Critical Geography, Urban Society

Abstract

As Geography was constructed as a scientific discipline over time, reflective moments have provoked periodic crises caused by the incapacity of the discipline to critically analyze reality. In an attempt to overcome superficial readings Geography urgently needs to reflect on methods and methodological procedures that could make the discipline a more critical social science. This article presents a theoretical contribution to understanding method as a way of conceiving the world, movement of thought and action that help produce a critical perspective. The centrality of space and the urban are shown to provide the means for understanding the contemporary world and capitalist transformations, which require Geography to adjust its focus of social issues.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Pedro Ricardo da Cunha Nóbrega, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Graduado pela Universidade Federal de Pernambuco em Licenciatura em Geografia (2006); Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente com ênfase em Gestão e Políticas Ambientais pela UFPE(2009); Doutor em Geografia Humana pela USP (2015); Pesquisador do grupo Desenvolvimento do Espaço, Território e Região - GPDeTER da UPE - Campus Nazaré da Mata (início 2013), Pesquisador do Grupo de Pesquisa em Sociedade e Natureza do Vale do São Francisco - UPE, campus Petrolina (Início 2016). Professor Adjunto da UNIVASF, campus Senhor do Bonfim. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre a Produção Social do Espaço - GEPPSE - UNIVASF (início 2016) e Líder do Grupo Geografia, trabalho e ontologia do ser social: estudos sobre a essência da relação sociedade-natureza - GTOSS - UNIVASF (início 2016). Possui experiência de pesquisa e docência (nacional e internacional) nas áreas de Geografia, Geografia Humana, Geografia do Envelhecimento, Geografia Urbana, Planejamento Regional, Meio Ambiente, Gestão Ambiental, Envelhecimento Humano e Epistemologia da Ciência Geográfica, com interesse em ferramentas e metodologias pedagógicas de auxílio ao ensino de Geografia.

Published

2018-06-25

How to Cite

NÓBREGA, Pedro Ricardo da Cunha. Uma Revisão Didática do Método Dialético e da Démarche Regressiva-Progressiva como Subsídio para a Leitura do Mundo Moderno / A Didactic Review of Dialectical Method and Regressive-Progressive Démarche as Ways of Reading the Modern World. Espaço Aberto, Rio de Janeiro, Brasil, v. 8, n. 1, p. 25–38, 2018. DOI: 10.36403/espacoaberto.2018.11778. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/EspacoAberto/article/view/11778. Acesso em: 17 jul. 2024.