Em direção a uma ciência social performática na obra de Kenneth Gergen
DOI:
https://doi.org/10.36482/1809-5267.ARBP2021v73i3p.39-53Abstract
Kenneth Gergen é um psicólogo americano que tem ocupado um lugar de destaque entre aqueles que, suspeitando das bases que historicamente sustentaram a Psicologia como ciência, passaram a buscar por alternativas. Apesar de sua importância nesse cenário, existe certa escassez de estudos na literatura sobre suas propostas teóricas e o desenvolvimento de seu pensamento. Neste artigo, analisamos as principais características da construção de uma noção de ciência que tem sido descrita como performática em suas publicações mais recentes. Realizamos um estudo teórico conceitual, orientado pela epistemologia construcionista social e que se organizou metodologicamente a partir da noção de crítica interna. Identificamos que o desenvolvimento da noção de uma ciência como performance na obra de Gergen acompanha importantes transformações no entendimento do próprio fazer científico, como o processo de erosão da noção de objetividade e racionalidade e o foco cada vez maior nos processos relacionais.
References
Berger, P., & Luckmann, T. (1978). A construção social da realidade: Tratado de sociologia do conhecimento. Rio de Janeiro: Vozes.
Burr, V. (1995). An introduction to social constructionism. Londres: Routledge.
Gergen, K. J., & Gergen M. M. (1991). Toward reflexive methodologies. In Steier F. (Ed.), Research and reflexivity (pp. 76-95). London: Sage.
Gergen, K. J. (1982). Toward transformation of social knowledge. New York: Springer.
Gergen, K. J. (1991). The saturated self: Dilemmas of identity in contemporary life. New York: Basic Books.
Gergen, K. J. (1994). Realities and relationships: Soundings in social construction. Cambridge: Harvard University.
Gergen, K. J. (1997). Social psychology as social construction: The emerging vision. In C. McCarty, & A. Haslam (Eds.), The message of social psychology: Perspectives on mind in society (pp. 113-128). Oxford: Blackwell.
Gergen, K. J. (1999). An invitation to social construction. London: Sage.
Gergen, K. J. (2009). Relational being. Oxford: Oxford University.
Gergen, K. J. (2014). From mirroring to world-making: Research as future forming. Journal for the Theory of Social Behavior, 45(3), 287-310. https://doi.org/10.1111/jtsb.12075
Gergen, K. J. (2016). Toward a visionary psychology. The Humanistic Psychologist, 44(1), 3-17. https://doi.org/10.1037/hum0000013
Gergen, M. M., & Gergen, K. J. (2012). Playing with purpose: Adventures in performative social science. Walnut Creek: Left Coast.
Hibberd, F. J. (2005). Unfolding social constructionism. New York: Springer.
Rasera, E. F. (2015). Do socioracionalismo a uma teoria relacional: o projeto construcionista social na obra de Kenneth Gergen. Uberlândia.
Vieira, E. N., Júnior, (2018). A ciência na obra de Kenneth Gergen (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, Brasil.
Published
Issue
Section
License
The approval of the text implies immediate and without charge assignment for the rights of publication in Arquivos Brasileiros de Psicologia, which will have the exclusive right upon the first publication. Notwithstanding the above, the author retains the copyright to later publications. In case of republishing the paper in other media, it is recommended to mention the first publication in Arquivos Brasileiros de Psicologia.
Copyright for papers published in this journal are the authors', with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, the papers are free access for educational and non-commercial purposes.
Partial reproduction of other publications
Submitted manuscripts which contain extracts from other publications should comply with the specified limits to ensure originality of the submitted work. It is recommended to avoid reproducing figures, tables, charts or graphs extracted from other publications.
Manuscripts which contain reproduction of one or more figures, tables, charts or graphs extracted from other publications shall be forwarded to evaluation only if they are accompanied by written permission from the copyright holder of the original work for the specified reproduction in Arquivos Brasileiros de Psicologia. The permission should be addressed to the author of the submitted work. Under no circumstances Arquivos Brasileiros de Psicologia and the authors of the published papers in this Journal will transfer the rights thus obtained.