Sarduy na geena. As Patatautologías
DOI:
https://doi.org/10.1590/1517-106X/20171913955Abstract
Severo Sarduy escreveu uma resenha, “Sobre o inferno”, em 1956. É um resumo de O inferno de Michel Carrouges. Carrouges tinha já escrito uma obra sobre as máquinas celibatárias de Duchamp, destacando a estranha similaridade entre O Grande Vidro e as máquinas punitivas de Kafka. Muito depois, Deleuze e Guattari argumentariam que o sujeito (que é um resíduo da fusão de máquinas desejantes e celibatárias) não é senão um produto das máquinas celibatárias que geram qualidades puramente intensivas.
References
AGAMBEN, Giorgio. El hombre sin contenido. Tradução de E. M. Kohrmann. Barcelona: Altera, 1998.
____. “In nome di che?”. In: AGAMBEN, Giorgio. Il fuoco e il racconto. Roma: Nottetempo, 2014.
____. “Sulla difficoltà di leggere”. In: AGAMBEN, Giorgio. Il fuoco e il racconto. Roma: Nottetempo, 2014
____. “To Whom is Poetry Addressed?”. New Observations, n. 130, 2014.
____. “Vortici”. In: AGAMBEN, Giorgio. Il fuoco e il racconto. Roma: Nottetempo, 2014.
____. “Sul concetto di esigenza”. In: AGAMBEN, Giorgio. Che cos'è la filosofia? Macerata: Quodlibet, 2016.
AGAMBEN, Giorgio; DELEUZE, Gilles. Bartleby, la formula della creazione.
Macerata: Quodlibet, 1993.
BORGES, Jorge Luis. “La duración del infierno”. In: BORGES, Jorge Luis. Obras Completas. Buenos Aires, Emecé, 1974.
ARAGON, Louis. Le Musée Grévin. Pref. Jean Ristat. Paris: Le Temps des cerises, 2011. CARROUGES, Michel. Les machines celibataires. Paris: Arcanes, 1954.
DARIO, Rubén. Poesia. Prólogo de Ángel Rama. Ed. Ernesto Mejía Sánchez. Caracas: Ayacucho, 1977.
DERRIDA, Jacques. La verdad en pintura. Tradução de M. González y D. Scavino. Buenos Aires: Paidós, 2005.
ESPOSITO, Roberto. Terza persona. Politica della vita e filosofia dell'impersonale. Torino: Einaudi, 2007.
JOSEPH, Branden W. Random Order: Robert Rauschenberg and the Neo-Avant-Garde. Cambridge: MIT Press, 2007.
LEZAMA LIMA, José. “La dignidad de la poesía”. In: LEZAMA LIMA, José. El reino de la imagen. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1981.
MAYOUX, Jehan. “Les machines célibataires”. Bizarre, n. 1, mayo 1955; n 2, octubre 1955.
SARDUY, Severo. “Sobre el Infierno”. Ciclón. La Habana, vol. 2, n. 1, enero 1956.
____. “Rumo à concretude”. In: CAMPOS, H (ed.) Signantia: quasi coelum. São Paulo: Perspectiva, 1979: 117-125.
____. Obra Completa. ed. crítica de Gustavo Guerrero y François Wahl (Coords.). Madrid: ALLCA XX/Scipione Cultural, 1999. 2 vol.
Downloads
Published
Issue
Section
License
THE AUTHOR/S confirm/s his, her or their participation in all stages of work preparation: 1) Conception, project, bibliographical research, analysis and interpretation of data; 2) Writing and reviewing the manuscript; 3) Approval of the final version of the manuscript for publication; 4) Responsibility for all aspects of the work and guarantee for the accuracy and integrity of any part of the work. The submission of works implies the immediate cession, without onus, by all authors, of publication rights to the journal Alea, licensed under CC BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). The authors are fully responsible for the content of the article and continue to hold all copyrights for subsequent publications of it, and should, if possible, include the reference to the first publication in the journal. Alea does not commit to returning received contributions. Authors of articles, reviews or translations will receive a copy of the journal.