Bone porcelain and limestone revealing the afternoon of Fiama

Authors

  • Gabriel Guimarães Barbosa Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.35520/diadorim.2018.v20n1a17874

Keywords:

Portuguese Literature, Portuguese Poetry, Fiama Hasse Pais Brandão.

Abstract

Proposing an analysis of Fiama Hasse Pais Brandão's poem "Canto da chávena de chá", the present article tries to understand how, in the poem, the constitutive elements of a tea scene reveals their working and composing system through a close relationship between the poet's voice and the objects that surrounds it by working poetically with language. Using the concept of reflection from the German romantics, the article pretends to bring the hypothesis that, in Fiama's poem, the poetry is necessary for knowing reality, counting on Jorge Fernandes da Silveira's and Rosa Maria Martelo's fundamental contributions.

References

BENJAMIN, Walter. O conceito de crítica de arte no romantismo alemão. Trad. Marcio Seligmann-Silva. São Paulo: EdUSP, 1993.

BRANDÃO, Fiama Hasse Pais. Obra breve — Poesia reunida. 2. ed. Lisboa: Assírio & Alvim, 2017.

CRUZ, Gastão. "1958, as imagens". Metamorfoses. Rio de Janeiro: Caminho / Cátedra Jorge de Sena, n. 6, 2005, p. 99-104.

COELHO, Eduardo. "A poesia de Fiama Hasse Pais Brandão: Paisagem de muitas páginas". eLyra, v. 3, n. 3, 2014, p. 101-112. Disponível em . Data de acesso: 15/04/2018.

MARTELO, Rosa Maria. "De imagem em imagem". Abril, Niterói, v. 5, n. 9, 2012, p. 15-26. Disponível em: <http://www.revistaabril.uff.br/index.php/revistaabril/article/view/134/77>. Acesso em: 15/04/2018.

NOVALIS. Pólen. São Paulo: EdUSP, 2009.

PAZ, Octavio. "A linguagem". In: O arco e a lira. São Paulo: Cosac Naify, 2014, p. 37-55.

SILVEIRA, Jorge Fernandes da. Lápide & versão: o texto epigráfico de Fiama Hasse Pais Brandão. Rio de Janeiro: Bruxedo, 2006.

______. Portugal Maio de Poesia 61. Lisboa: Imprensa Nacional / Casa da Moeda, 1986.

Published

2018-06-11