Luiz Gama: the irreverence of the Lira and the Marimba of an Orpheus of “Carapinha” in the Second Reign

Authors

  • Paulo Roberto Alves dos Santos UESC - Universidade Estadual de Santa Cruz

DOI:

https://doi.org/10.35520/diadorim.2019.v21n1a22632

Keywords:

Afro-Brazilian literature, history of literature, literature and history, literary criticism.

Abstract

z Gonzaga Pinto da Gama, or rather, Luiz Gama (1830-1882), had a life marked by the hardships which had fallen upon the black Brazilian people throughout three centuries having the worsening factor of having been born free and around ten years of age being sold by his own father. The father’s doings were reversed due to Luiz’s being mutinous which not only did it make him get his freedom back, but also fight for the other black people to conquer it as well. His doings regarding the legal field were re­lated to Literature through the launching of “Primeiras trovas burlescas de Getulino” (1859), where are found poetry in which he probes slavery in the 19th century, appealing to corrosive irreverence to show the negative traits of the coffee producers elite. After a lasting and underserved oblivion, Gama became subject of interest for researchers who have been showing his compositions worth, value of which are pointed by analyses that relate his work to the afro-Brazilian literature, exemplifying. Concomitantly, it is a relevant work to study satire in Brazilian literature, a way of expression usually denied. Nonetheless, it used to be recurrent at the time in which the poet was living. For this reason, this paper has as a goal to contextualize the satirical poetry of Luiz Gama, taking in consideration the irreverent way of questioning the reality in which he was inserted. Hence, it will be used principles of theoretical literature in confrontation with historiography and sociology studies.

Author Biography

Paulo Roberto Alves dos Santos, UESC - Universidade Estadual de Santa Cruz

Possui graduação em Letras pela Faculdade Porto Alegrense de Educação Ciências e Letras (1987), mestrado em Lingüística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1996) e doutorado em Lingüística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2005). Atualmente, é bolsista PNPD/CAPES da Universidade Estadual de Santa Cruz, onde desenvolve pesquisa sobre a cultura de origem africana e suas relações com a literatura e a música brasileiras, em particular o samba. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Teoria Literária, atuando principalmente nos seguintes temas: história da literatura, literatura brasileira, crítica literária, literatura e história, literatura afro-brasileira, literatura e cultura, literatura e música. É membro do Grupo de Pesquisa Literatura, História e Cultura: Encruzilhadas Epistemológicas, CNPq/UESC.

References

CARVALHO, Marcus J. M. de. Cidades escravistas. In: SCWARCZ, Lilia Moritz; GOMES, (Org.). Dicionário da escravidão e liberdade. 50 textos críticos. 1ª. ed. São Paulo, 2018. p. 156-168.

Embaixada de Portugal. “Gabriela Amadeu (Brasil) vence 7ª edição do Prêmio de Dramaturgia António José da Silva”. Disponível em: http://www.embaixadadeportugal.org.br/noticias/noticia.php?cod_noticia=373 Acesso em: 01/12/2013.

FAUSTO, Boris. História concisa do Brasil. Colaboração de Sérgio Fausto. 3. ed. atualizada e ampliada. São Paulo: Edusp, 2015.

FERREIRA, Lígia Fonseca. “Luiz Gama por Luiz Gama: carta a Lúcio de Mendonça”. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/literafro/autores/28-critica-de-autores-masculinos/653-luiz-gama-por-luiz-gama-carta-a-lucio-de-mendonca-ligia-fonseca-ferreira Acesso em: 04/12/2018

Folha de São Paulo. “Jeferson De roda filme sobre Luiz Gama, ex-escravo que libertou 500 pessoas”. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2018/11/jeferson-de-roda-filme-sobre-luiz-gama-ex-escravo-que-libertou-500-pessoas.shtml Acesso em: 04/12/2018.

GAMA, Luiz. Carta a Lúcio de Mendonça. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/literafro/autores/11-textos-dos-autores/651-luiz-gama-sao-paulo-25-de-julho-de-1880 Acesso em: 08/12/2018.

Geledés: “Estreia do Espetáculo ‘Luiz Gama – Uma Voz pela liberdade’ no Rio de Janeiro”. Disponível em: https://www.geledes.org.br/estreia-do-espetaculo-luiz-gama-uma-voz-pela-liberdade-no-rio-de-janeiro/ Acesso em: 30/11/2018

HERNÁNDEZ, G. E. La satira chicana. México: Siglo Ventiuno, 1993.

Instituto dos Advogados do Brasil. Medalha Luiz Gama”. Disponível em: https://www.iabnacional.org.br/institucional/medalha-luiz-gama Acesso em: 01/12/2018

MARTINS, Heitor. “Luiz Gama e a consciência negra na literatura brasileira”. Salvador: Revista Afro-Ásia – Centro de Estudos Afro-Orientais da Universidade Federal da Bahia, nº 17, 1996.

Ministério da Cultura. “Prêmio Luso-Brasileiro de Dramaturgia Antônio José da Silva – Nota de esclarecimento”. Disponível em: http://www.cultura.gov.br/noticias-destaques/-/asset_publisher/OiKX3xlR9iTn/content/premio-luso-brasileiro-de-dramaturgia-antonio-jose-da-silva/10883 Acesso em: 01/12/2018

PEREIRA, Lúcia Miguel. Machado de Assis: estudo crítico e biográfico. Brasília. Senado Federal, 2017.

SCWARCZ, Lilia Moritz; GOMES, Flávio dos Santos. Introdução. In: ______ (Org.). Dicionário da escravidão e liberdade. 50 textos críticos. 1ª. ed. São Paulo, 2018.

_____ . As barbas do imperador: D. Pedro II, um monarca nos trópicos. 2. ed. 17ª. Reimpressão. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

Senado Notícias. “Leis sancionadas homenageiam abolicionista Luís Gama”. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2018/01/17/leis-sancionadas-homenageiam-abolicionista-luis-gama Aceso em: 04/12/2018.

SOETHE, P. A. “Sobre a sátira: contribuições da teoria literária alemã na década de 60”. Fragmentos: Revista de língua e literatura estrangeira. (Universidade Federal de Santa Catarina) v. 7, n.2, 1998.

Published

2019-08-19