The young ones, the old ones, and the (im)possible future: the extremes of life in Os transparentes, by Ondjaki

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35520/mulemba.2024.v16n31e60975

Keywords:

literatura angolana, tópica literária angolana, Ondjaki, Os transparentes.

Abstract

The objective of this article is to analyze the relationship established between young and older people in the novel Os transparentes, by Ondjaki. Taking into account the importance of the representation of children in Angolan literature, as well as the relationship established between characters that are children and older ones as a symbol of possible futures, the article seeks to explore the possible impacts of connections with reference older people for the outcome of each young person in the narrative. It is argued that the impact of pessimism regarding the present and future is present both in the death of two young characters, and in the almost total absence of children in the narrative. It is considered, however, that the survival of two other young people and their transition from a listening position to leadership in the defense of the elderly carries with it seeds of hope regarding the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Letícia Vital Ferreira, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

Possui graduação em Letras: Português e Linguística pela Universidade de São Paulo (2019). Desde 2022, é mestranda na área de Estudos Comparados de Língua Portuguesa (USP), sob orientação da Profª Drª Rejane Vecchia da Rocha e Silva, realizando pesquisa comparativa entre literatura angolana e literatura brasileira contemporâneas. Possui interesse em Literaturas Comparadas, Literaturas em Língua Portuguesa e Literaturas do continente africano.

References

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: Lembranças de velhos. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1987.

FONSECA, Maria Nazareth Soares. Velhos e velhice nas literaturas africanas de língua portuguesa contemporâneas. In: BARBOSA, Maria José Somerlate (Org.). Passo e compasso: No ritmo do envelhecer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003. p. 63-80.

JAMESON, Fredric. Third-world literature in the era of multinational capitalism. Social text, Durham, v. 15, p. 65-88, 1986.

MACÊDO, Tania. Luanda: violência e escrita. In: CHAVES & MACÊDO Marcas da diferença: As literaturas africanas de língua portuguesa. São Paulo: Alameda, 2006, p. 175-187.

MACÊDO, Tania. Luanda, cidade e literatura. São Paulo: Editora UNESP, 2008.

ONDJAKI. Os transparentes. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

NASCIMENTO, Lidiane Alves do; RAMOS, Marilúcia Mendes. A memória dos velhos e a valorização da tradição na literatura africana: algumas leituras. Revista Crítica Cultural, Palhoça, v. 6, n. 2, p. 453-467. DOI: <https://doi.org/10.19177/rcc.v6e22011453-467>.

PADILHA, Laura Cavalcante. Entre a voz e a letra: o lugar da ancestralidade na ficção angolana do século XX. Niterói: EdUFF, Rio de Janeiro: Pallas Editora, 2011. p.193.

PINTO, Renato dos Santos. Projetos e balanços entre João Vêncio: os seus amores, de Luandino Vieira, e Quantas madrugadas tem a noite, de Ondjaki. 170. Tese (Doutorado em Literatura) - Literatura Comparada - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2021.

SECCO, Carmen Lucia Tindó Ribeiro. No compasso de rugas e desejos: erotismo e envelhecimento no imaginário das literaturas africanas e brasileira. In: BARBOSA, Maria José Somerlate (Org.). Passo e compasso: No ritmo do envelhecer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003, v. 1, p. 83-106.

SILVA, Renata Flávia da. Representações da infância na literatura angolana. In BRITO-SEMEDO, Manuel; FEIJÓ, Elias J. Torres; VÁZQUEZ, Raquel Bello; SAMARTIM, Roberto (eds). Estudos da AIL em literaturas e culturas africanas de língua portuguesa, Coimbra, v.5, p. 77-82, Maio de 2017.

Published

2024-12-30