ENTRE FATO E FAKE: UMA ANÁLISE DO DISCURSO JORNALÍSTICO SOBRE AS FAKE NEWS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61358/policromias.2024.v9n2.65033

Abstract

This article aims to analyze the ways in which effects of meaning are created for fake news in Brazilian journalistic discourse. The analysis corpus consists of a report and a series of five videos produced by the fact checking service “Fato ou Fake”, associated with the G1 News Portal, circulating in the months of March and April 2022, with a view to taking doubts about the production and circulation of fake news in the Brazilian journalistic-media scenario. The theoretical-methodological framework is based on the discourse analysis proposed by Michel Pêcheux, taking discourse as an object that allows the understanding of the way in which language produces meanings, which occurs from the inscription of language in history. The analyzes focus on the way in which the fact checking service “Fato ou Fake” produces, in its words, effects of meaning for itself and its reader-followers; as well as the way in which the meaning effects of fake news are discursively produced in the media discourse in relation to current journalistic practices.

Author Biographies

Silmara Dela Silva, Universidade Federal Fluminense

Possui graduação em Comunicação Social - Jornalismo, pela UNESP-Bauru (1998), mestrado em Estudos Linguísticos pela UNESP-São José do Rio Preto (2004) e doutorado em Linguística pela UNICAMP (2008). Fez estágio de pós-doutorado no Departamento de Ciências da Linguagem, na UFF, com bolsa FAPERJ [Programa de Apoio ao Pós-Doutorado no Estado do Rio CAPES/FAPERJ] (2009-2010). Atualmente é Professora Adjunta da UFF, no Departamento de Ciências da Linguagem, Setor Linguística, e pesquisadora do Laboratório Arquivos do Sujeito (LAS), o qual coordena em conjunto com as professoras Bethania Mariani e Vanise Medeiros. É vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem, do Instituto de Letras da UFF e Jovem Cientista FAPERJ (2015/2017). Foi coordenadora do GT de Análise do Discurso da ANPOLL (biênio 2014/2016). Tem experiência como jornalista e docente nas áreas de Linguística e Comunicação Social, e os seus estudos têm como foco a análise dos discursos da/sobre a mídia.

Ana Clara Ferreira Pina, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Graduanda de Letras - Literaturas pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Bolsista de Iniciação Científica (CNPq) no grupo de pesquisa MiDi - Mídia e(m) Discurso.

Published

2024-08-27

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Articles