he Burden of the History of (and in) Dance:

consequences of coloniality and de- coloniality for historiographies of the souths of the “global south”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2022.v1.n1.51999

Keywords:

Historiografia, Dança, Colonialidade, Fardo, Intracolonialidade

Abstract

This article is an endeavor to diagnose different burdens associated with the dance historiographies produced from the global souths, based on my training and experience as a dance historian and as a dancer and researcher of peripheral dances. The purpose of the text is, firstly, to analyze how these different burdens operate and, secondly, to propose the hypothesis that: if coloniality bequeaths us burdens, de-coloniality does not necessarily operate differently. Therefore, the text resorts to central questions so as to elect critical thinking and show that the issue of marginalized subjects in dance mattering should not be a pretext that exempts us from dealing with historiographical methods and theories. The study employs historical sources and is guided by existing theories and debates in the field of dance studies, history, and cultural criticism.

Author Biography

Rafael Guarato, Universidade Federal de Goiás. Goiânia, Brasil

Rafael Guarato é historiador da dança e professor do curso de graduação em Dança e dos Programas de Pós-Graduação em Artes da Cena e Performances Culturais da Universidade Federal de Goiás (UFG). Doutor em História e Líder do Grupo de Pesquisa em Memória e História da Dança (CNPq) e integrante del grupo Descentradxs - Descentrar la Investigación en Danza. Além de artigos publicados em diferentes periódicos nacionais e internacionais, é autor dos livros "Dança de rua: corpos para além do movimento" (2008) e "Ballet Stagium e a fabricação de um mito" (2019). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9710-4364 E-mail: rafaelguaratos@gmail.com

References

CADÚS, Eugenia. Danza y peronismo: disputas entre cultura de elite y culturas populares. Buenos Aires: Biblos, 2020.

CADÚS, Eugenia. Narrativas dominantes y violencia epistémica en la historiografía de las danzas argentinas: posibilidades de desobediencia. Intersticios De La política Y La Cultura. Intervenciones Latinoamericanas, vol. 8, n. 16, p. 143-166, 2019.

CHATTERJEA, Ananya. Red-Stained Feet: Probing the Ground on which Women Dance in Contemporary Bengal. In: FOSTER, Susan Leigh (Ed.). Worlding Dance. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2009, p. 119-143.

CHATTERJEA, Ananya. Heat and Alterity in Contemporary Dance. South-South Choreographies. Londres: Palgrave Macmillan, 2020.

FERRAZ, Fernando. Danças negras: historiografias e memórias de futuro. In: Historiografias da Dança Brasileira. São Paulo: Sesc, 2018. Disponível em: < https://www2.sesc.com.br/portal/site/PalcoGiratorio/2018/Ensaios+e+Criticas/Historiografias+da+Danca+Brasileira/ >. Acesso em 01 dez. 2021.

FRANKO, Mark. Dancing Modernism/Performing Politics. Bloomington: Indiana University Press, 1995.

FRATAGNOLI, Federica; LASSIBILLE, Mahalia. Danser contemporain: gestes croisés d’Afrique et d’Asie du Sud. Montpellier : Deuxième époque, 2018.

GRÜNER, Eduardo. El “lado oscuro” de la modernidad. Apuntes (latino-americanos) para ensayar en clave crítica. Pensamiento de los confines, Nº 21, Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2007, pp. 81-98.

GUARATO, Rafael. Del abandono como práctica historiográfica para una historiografía del abandono. Investigaciones en Danza y Movimiento, v.1, p. 3-21, 2019a.

GUARATO, Rafael. Ballet Stagium e a fabricação de um mito: imbricações entre dança, história, memória e critica de dança. Curitiba: CRV, 2019b.

GUARATO, Rafael. O Culto da história na dança: olhando para o próprio umbigo. In: Anais do VI Congresso ABRACE. São Paulo: Memória Abrace Digital, 2010.

GUARATO, Rafael. Os conceitos de ‘dança de rua’ e ‘danças urbanas’ e como eles nos ajudam a entender um pouco mais sobre colonialidade (Parte II). Arte da Cena, v. 7, n. 1, p. 150–175, 2021.

JAMESON, Fredric. O inconsciente político: a narrativa como ato socialmente simbólico. São Paulo: Ática, 1992.

LAUNAY, Isabelle. A la recherche d’une danse moderne: Rudolf Laban, Mary Wigman. Paris: Chiron, 1996.

LUGONES, María. Colonialidade e gênero. Tabula Rasa., n. 9, 2008, p. 73-102.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago & GROSFOGUEL, Ramon (coords.) El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistêmica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos, Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007, pp. 127-167.

MANNING, Susan. Ecstasy and the Demon: feminism and nationalism in the dances of Mary Wigman. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1993.

MARQUES, Roberta Ramos. Ensino de história da dança e dança documental: por uma história afetiva, emancipada e performativa da dança. In: Anais do IV Congresso Nacional de Pesquisadores em Dança. Goiânia: Anda, 2016, p. 684-694.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do Partido Comunista. São Paulo: Martin Claret, 2004 [1848].

MIGNOLO, Walter. Historias locales/disenos globales: colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Aka, 2003.

MIGNOLO, Walter. The Geopolitics of Knowledge and the Colonial Difference. The South Atlantic Quarterly, 101, n.1, p. 57-96, 2002.

MOMBAÇA, Jotta. Rastros de uma Submetodologia Indisciplinada. Concinnitas. Ano 17, V. 01, nº 28, pp. 341-354, 2016.

MUDIMBE, Valentin Y. The invention of Africa: gnosis, philosophy, and the order of knowledge. Bloomington: Indiana University Press, 1988.

NIETZSCHE, Friedrich. II Consideração Intempestiva: sobre a utilidade e os inconvenientes da história para a vida. In: ______. Escritos sobre história. Rio de Janeiro / São Paulo: PUC-RJ/ Loyola, 2005 [1974], p. 67-178.

PEREIRA, Roberto. Eros Volusia: a criadora do bailado nacional. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2004.

PURKAYASTHA, Prarthana. Decolonising dance history. In: MORRIS, Geraldine; NICHOLAS, Larraine. (eds). Rethinking dance history. London: Routledge, 2018, pp. 123-135.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad y modernidad/racionalidad. Perú Indígena, vol. 13, n.9, 1992, pp. 11-20.

REIS, Daniela de Sousa. Representações de Brasilidade nos Trabalhos do Grupo Corpo: (des) construção da obra coreográfica 21. Dissertação (Mestrado em História)- Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2005.

RODRIGUES, Pietra Pedrosa Silva. História da Dança Vogue em Goiânia: gênero, arte e sociabilidades urbanas (1990-2020). Anais do 6º Congresso Científico Nacional de Pesquisadores em Dança. Salvador: Editora ANDA, 2021. p. 1995-2001.

ROSA, Cristina F. Performing Brazilianness through dance: the case of Grupo Corpo. In: ALBUQUERQUE, Severino J.; BISHOP-SANCHEZ, Kathryn. (eds.) Performing Brazil: Essays on Culture, Identity and the Performing Arts. University of Wisconsin Press, 2015.

SILVA JÚNIOR, Paulo Melgaço. Mercedes Baptista: a dama negra da dança. São Paulo: Ciclo Contínuo, 2021.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Can the subaltern speak? In: NELSON, Cary; GROSSBERG, Lawrence (eds). Marxism and the Interpretation of Culture. London: Macmillan, 1988, p. 66-111.

TAMBUTTI, Susana; GIGENA, Maria Martha. Memórias do presente, ficções do passado. In: GUARATO, Rafael (Org.). Historiografia da dança: teorias e métodos. São Paulo: Annablume, 2018. p. 157-179.

THIONG’O, Ngugi Wa. Decolonising the mind: the politics of language in African literatures. London: James Currey; Nairobi: Heinemann Kenya, 1987.

VALLEJOS, Juan Ignácio. Embarrar el canon: por una coreopolítica de la abundancia. Arte da Cena, v. 6, n. 2, p. 7–37, 2020.

VALLEJOS, Juan Ignácio. Los debates de la historia de la danza: ¿un diálogo imposible? Telondefondo, n. 20, p. 155-173, 2014.

VERDUGO, Mónica Pinto. Territorio y tensionalidades centro/periferia en la actual enseñanza de la danza en Santiago de Chile.: Relato desde la periférica Escuela A Danzar!. Arte da Cena, 7(1), pp. 115–149, 2021.

WHITE, Hayden. The burden of history. History and Theory, Vol. 5, No. 2, 1966, p. 111-134.

WILCOX, Emily. When places matter: provincializing the ‘global’. In: MORRIS, Geraldine; NICHOLAS, Larraine. (eds). Rethinking dance history. London: Routledge, 2018, pp. 160-172.

Published

2022-07-15 — Updated on 2024-05-13

Versions

How to Cite

GUARATO, Rafael. he Burden of the History of (and in) Dance:: consequences of coloniality and de- coloniality for historiographies of the souths of the “global south”. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 108–137, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2022.v1.n1.51999. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/51999. Acesso em: 6 oct. 2024.