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Histories and historiographies of Dance:

Problematizing teaching and curriculum proposal at the university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2022.v1.n1.52363

Keywords:

História, Dança, Formação, Ensino.

Abstract

This article arises from the shares obtained at the II International Seminar on History(ies) of Dance(s), held in December 2020, in remote format. The seminar addressed the theme “What are the specificities of thinking and making historiographies in dance in places that went through the colonial process as colonies?” The reflections here focus more on questions than on answers, especially those that may seem hermetic and absolute truths. The problems that I will point out call into question the training curricula and seek to problematize the teaching of dance history, especially in a Dance Degree course at a Brazilian federal university. This essay carries intersections that are the result of relationships and dialogues established throughout my academic trajectory, therefore, it is part of the praxis that has been building in the wanderings of my dancing path, observing these trajectories as a “process of articulation between subalterns” (SPIVAK, 2010).

Author Biography

Isabela Buarque, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora pelo Programa de Pós Graduação em Memória Social - UNIRIO (2014). Possui Mestrado em História Comparada pelo Instituto de Filosofia e Ciências Sociais/UFRJ (2009) e graduação em Bacharelado em Dança pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2006) . Professora do Programa de Pós Graduação em Dança - PPGDan da UFRJ (mestrado). Professora Adjunta do Departamento de Arte Corporal - EEFD - UFRJ. Membro no Núcleo Docente Estruturante - NDE do do curso de Licenciatura em Dança/ UFRJ. Foi coordenadora do curso de Licenciatura em Dança da UFRJ entre 2017 e 2021. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Dança, atuando principalmente nos seguintes temas: Dança - educação, dança, memória e história e dança cênica contemporânea. Coordena o projeto de pesquisa e extensão Arriscado: um diálogo entre dança e acrobacia, o projeto Partilhas em Dança Educação, em conjunto com a Prof.ª Dr.ª Lara Seidler, e o projeto de pesquisa "Estudos em História da Dança no Brasil", no Departamento de Arte Corporal - EEFD/UFRJ. Membro dos grupos de pesquisa: ?Investigações sobre o Corpo Cênico? - UFRJ/CNPq; ?Corpo, Educação e Poéticas Interdisciplinares? -UFRJ/CNPq e ?Grupo de Pesquisa em Memória e História da Dança?- UFG/CNPq.

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Published

2022-07-15 — Updated on 2023-11-30

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How to Cite

BUARQUE, Isabela. Histories and historiographies of Dance:: Problematizing teaching and curriculum proposal at the university. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 138–166, 2023. DOI: 10.58786/rbed.2022.v1.n1.52363. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/52363. Acesso em: 21 nov. 2024.