This is an outdated version published on 2023-11-30. Read the most recent version.

Histories and historiographies of Dance:

Problematizing teaching and curriculum proposal at the university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2022.v1.n1.52363

Keywords:

História, Dança, Formação, Ensino.

Abstract

This article arises from the shares obtained at the II International Seminar on History(ies) of Dance(s), held in December 2020, in remote format. The seminar addressed the theme “What are the specificities of thinking and making historiographies in dance in places that went through the colonial process as colonies?” The reflections here focus more on questions than on answers, especially those that may seem hermetic and absolute truths. The problems that I will point out call into question the training curricula and seek to problematize the teaching of dance history, especially in a Dance Degree course at a Brazilian federal university. This essay carries intersections that are the result of relationships and dialogues established throughout my academic trajectory, therefore, it is part of the praxis that has been building in the wanderings of my dancing path, observing these trajectories as a “process of articulation between subalterns” (SPIVAK, 2010).

Author Biography

Isabela Buarque, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora pelo Programa de Pós Graduação em Memória Social - UNIRIO (2014). Possui Mestrado em História Comparada pelo Instituto de Filosofia e Ciências Sociais/UFRJ (2009) e graduação em Bacharelado em Dança pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2006) . Professora do Programa de Pós Graduação em Dança - PPGDan da UFRJ (mestrado). Professora Adjunta do Departamento de Arte Corporal - EEFD - UFRJ. Membro no Núcleo Docente Estruturante - NDE do do curso de Licenciatura em Dança/ UFRJ. Foi coordenadora do curso de Licenciatura em Dança da UFRJ entre 2017 e 2021. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Dança, atuando principalmente nos seguintes temas: Dança - educação, dança, memória e história e dança cênica contemporânea. Coordena o projeto de pesquisa e extensão Arriscado: um diálogo entre dança e acrobacia, o projeto Partilhas em Dança Educação, em conjunto com a Prof.ª Dr.ª Lara Seidler, e o projeto de pesquisa "Estudos em História da Dança no Brasil", no Departamento de Arte Corporal - EEFD/UFRJ. Membro dos grupos de pesquisa: ?Investigações sobre o Corpo Cênico? - UFRJ/CNPq; ?Corpo, Educação e Poéticas Interdisciplinares? -UFRJ/CNPq e ?Grupo de Pesquisa em Memória e História da Dança?- UFG/CNPq.

References

ARAÚJO, Olga Brigitte Oliva. PURPER, Raquel. Pensarfazer Dança desde uma perspectiva contemporânea e Decolonial. Revista Arte da Cena. V.6, n.2, Ago-dez/2020. Disponível em < https://www.revistas.ufg.br/artce/article/view/65655> acesso em set/ 2021.

ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. Jan/Fev/Mar/Abr 2002 Nº 19. Disponível em < https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt> acesso em julho/2020.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

CORTELLA, Mário Sérgio. A escola e o conhecimento: fundamentos epistemológicos e políticos. São Paulo, Cortez, 2011.

COSTA, Joaze Bernardino. TORRES, Nelson Maldonato. GROSFOGUEL, Rámon. Decolonialidade e pensamento afrodisapórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

EARP, Helenita Sá. Fundamentos da Dança. Disponível em < https://www.helenitasaearp.com.br/fundamentos-da-danca> acesso em: dezembro 2021.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 2.ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2017.

GOMES, Nilma Lino. RAÇA E EDUCAÇÃO INFANTIL: À PROCURA DE JUSTIÇA. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.17, n.3, p.1015-1044jul./set. 2019. Disponível em < https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/44232/29876> acesso em setembro/2021.

GOMES. Nilma Lino. O movimento negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: COSTA, Joaze Bernardino. TORRES, Nelson Maldonato. GROSFOGUEL, Rámon. Decolonialidade e pensamento afrodisapórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

GUARATO, Rafael. Historiografia da dança: teorias e métodos. São Paulo: Annablume, 2018.

JACINTO, Daniela. Criador da Pedagogia Histórico-Crítica fala sobre o papel da escola. Jornal Cruzeiro do Sul. 13/03/2014. Disponível em < https://www2.jornalcruzeiro.com.br/materia/536125/criador-da-pedagogia-historico-critica-fala-sobre-o-papel-da-escola> acesso em novembro/2021.

MIGNOLO, Walter D. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, no 34, p. 287-324, 2008.

NHUR, Andréia. Historiografia dançada: escritas memoriais a partir da dança do cisne. In: GUARATO, Rafael. Historiografia da Dança: Teorias e Métodos.1 ed.São Paulo: Annablume, 2018

NÓVOA, António, FORMAÇÃO DE PROFESSORES E PROFISSÃO DOCENTE. In: Os professores e a sua formação. Lisboa : Dom Quixote, 1992.

O’SHEA, Janet. Decolonizar o currículo? Possibilidades para desestabilizar a formação em performance. Revista Brasileira de Estudos da Presença. Porto Alegre, v.8, n.4. Acesso em < https://www.scielo.br/j/rbep/a/jqkjFQLxkzkQ94Czg9dHtKN/?lang=pt&format=pdf> acesso em setembro/2021

POLLAK, Michael. Memória, Esquecimento, Silêncio. Estudos Históricos. Rio de Janeiro: v.2,

QUIJANO, Anibal. A colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Buenos Aires, 2005. Disponível em < http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf> acesso em outubro/2021

RIBEIRO, Darcy. Sobre o óbvio. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.

SAVIANI, Demerval. A pedagogia no Brasil – história e teoria. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Editora UFMG: Belo Horizonte, 2010.

TAMBUTTI, Susana. GIGENA, Maria Martha. Memórias do presente, ficções do passado. In: GUARATO, Rafael. Historiografia da Dança: Teorias e Métodos.1 ed.São Paulo: Annablume, 2018

WILCOX, Emily. Quando os lugares importam: provincializando o “global” / When places matter: provincializing the global. In: Rethinking Dance History, Vol. 2, Routledge 2018. Tradução de Rafael Guarato.

Published

2022-07-15 — Updated on 2023-11-30

Versions

How to Cite

BUARQUE, Isabela. Histories and historiographies of Dance:: Problematizing teaching and curriculum proposal at the university. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 138–166, 2023. DOI: 10.58786/rbed.2022.v1.n1.52363. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/52363. Acesso em: 31 aug. 2024.