This is an outdated version published on 2023-12-01. Read the most recent version.

Propositions between dance teaching and social movement theoriesTHEORIE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2023.v1.n3.53697

Keywords:

Dança/Educação, Processos de ensino-aprendizagem em Dança, Ensino da Dança e Movimentos Sociais.

Abstract

This dancing/educational study aims to bring together Social Movement theories and dance teaching-learning processes. The assay brings recent reflections that we are developing in dialogue with autobiographical experiences, self-narratives that articulate experiences as a student and artist/educator. In this way, we organized the writing into two sequences of movements that were named as: (1) Historical Perspectives of the Methodologies for Teaching Dance and (2) Tensions of the teaching-learning processes in Dance with the Theories of Social Movements and Education. In this process, we observe the potentialization of the political dimension of Dance, that reaffirms the need to highlight their social commitment and revisit their practices critically

Author Biographies

Alexsander Barbozza da Silva, Federal University of Bahia

Artiste-docente da Dança, Doutrande e Mestre em Dança pelo Programa de Pós-graduação em Dança da Universidade Federal da Bahia (PPGDanca/UFBA), Especialiste em Arte-Educação pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI) e Licenciade em Dança pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Atuo como professore substituto no Curso de Licenciatura em Dança da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e de Dança/Arte na Escola de Referência de Ensino Médio Aníbal Fernandes (EREMAFE- Recife). Tenho me dedicado à pesquisas sobre a Histórias dos processos de ensino-aprendizagem em Dança para âmbito escolar brasileiro, Currículo e Formação inicial de docentes em Dança

Rita Ferreira Aquino, Federal University of Bahia

Artista de dança, professora da Escola de Dança da UFBA, PPGDança e PRODAN. Doutora em Artes Cênicas, Mestre e Especialista em Dança pela UFBA. Líder do Grupo de Pesquisa ENTRE: Artes e Enlaces. 

Published

2023-09-02 — Updated on 2023-12-01

Versions

How to Cite

BARBOZZA DA SILVA, Alexsander; FERREIRA AQUINO, Rita. Propositions between dance teaching and social movement theoriesTHEORIE. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 281–305, 2023. DOI: 10.58786/rbed.2023.v1.n3.53697. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/53697. Acesso em: 23 nov. 2024.