The educational processes in dance and pedagogical practices

incongruities between dance and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2023.v1.n3.53947

Keywords:

Dança, Educação, Pedagogização, Corpos dóceis.

Abstract

This article aims to present the results of a cartography of dance in the school context. The goal of this study was to discuss the pedagogical practices of teaching dance in the early years of elementary school in three public schools in the city of Betim/MG. The main reference points were the reflections of the philosophers Michel Foucault (1998) and Gilles Deleuze (2007). This study used the cartographic method by means of a logbook with the experimentations of an artist-teacher-cartographer during the period from 2017 to 2019, as well as the analysis of an archive of academic journals with CAPES A1 and A2 qualification, in the areas of Arts, Education and Physical Education. In this cartography it was possible to identify that the way dance is taught contributes to a mechanization and pedagogization of dance education and the formation of docile bodies

Author Biographies

Alexandra Aparecida dos Santos Noronha, State University of Minas Gerais

Mestre em Educação e Formação Humana pela FaE/UEMG, Especialista em Dança e Consciência Corporal, Psicopedagoga, Pedagoga pela Universidade Estácio de Sá, bailarina internacional e coreógrafa, membro do CID-UNESCO.

Fernando Luiz Zanetti, State University of Minas Gerais

Doutor, mestre, bacharel, licenciado e possui formação em Psicologia pela Unesp de Assis e fez pós-doutorado na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo – FEUSP. Atualmente é Professor da Universidade Estadual de Minas - UEMG. 

 

References

AFONSO, Manuela dos Anjos. O lugar da arte na escola. Revista da Fundarte, Montenegro, n. 28, p. 1-14, 2014. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/147. Acesso em: 20 jan. 2021.

BALDI, Neila Cristina; OLIVEIRA, Júlia Urach. Donata de; PATIAS, Isabela Teixeira. Procedimentos artístico-pedagógicos em dança a partir da decolonialidade e da autobiografia. Revista da Fundarte, Montenegro, v. 37, n. 37, p. 127-139, 2019. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/636. Acesso em: 19 jan. 2021.

BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda Pereira da. A Abordagem Triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 3 set. 2020.

CORRÊA, Josiane Franken; SILVA, Iassanã Martins da; SANTOS, Vera Lúcia Bertoni dos. Concepções Pedagógicas no ensino de dança: apontamentos. Revista da Fundarte, Montenegro, a. 17, n. 34, p. 31-44, ago./dez. 2017. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/221058/001059030.pdf?sequence=1. Acesso em: 20 dez. 2020.

DELEUZE, G. Lógica da Sensação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

DELEUZE, Gilles.; GUATTARI, Félix. Mil Platos: Capitalismo e Esquizofrenia. Tradução: Aurelio Guerra Neto, Ana Lucia de Oliveira, Lucia Claudia Leao e Suely Rolnik. v. 3. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.

FALKEMBACH, Maria Fonseca. Perspectiva da educação somática no currículo do Ensino Básico: dança e relações de poder no corpo. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 34, p. 129-143, 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101342019129. Acesso em: 13 set. 2020.

FIGUEIREDO, Valeria; PAIVA, Warla Giany. Reflexões sobre a disciplina de estágio curricular obrigatório I e II do curso de licenciatura em dança da UFG. Revista da Fundarte, Montenegro, v. 37, n. 37, p. 54-71, 2019. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/667. Acesso em: 22 set. 2020.

FOUCAULT, M. Poder-Corpo. In: Microfísica do Poder. Rio de Janerio: Graal, 13. ed., 1998, p. 145-152.

FOUCAULT, Michel. O que é a Crítica? (Crítica e Aufklärung). In. Estratégias, poder-saber. Tradução: C. Galdino. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003, p. 169-190. (Ditos e Escritos, VI)

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução: Lígia M. Ponte Vassallo. Petrópolis: Vozes, 2004.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Tradução: Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1992.

FREITAS, Roberto de. A. Dança na Educação Básica da rede pública municipal de ensino de Teresina/Piauí – uma realidade em crescimento. Revista da Fundarte, Montenegro, a. 19, n. 37, p. 298-315, jan./mar. 2019. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/654. Acesso em: 30 mar. 2020.

LABAN, Ruldolf. Dança Educativa Moderna. Tradução: Maria da Conceição Parayba Campo. São Paulo: Ícone, 1990.

LEMOS, Cássio Fernandes; OLIVEIRA, Andréia Machado. Mapeamento, Processo, Conexões: a cartografia como metodologia de pesquisa. Paralelo 31, Pelotas, ed. 8, p. 41-52, jul. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/paralelo/article/view/13299. Acesso em: 8 nov. 2020.

MARQUES, Isabel. A. Ensino de dança hoje: texto e contextos. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MARQUES, Larissa Kelly Oliveira. O. Reflexões sobre o ensino de arte na escola e a atuação do professor: entradas pela dança. PÓS, Belo Horizonte, v. 8, n. 16, p. 26-43, nov. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15601. Acesso em: 30 abr. 2020.

NASCIMENTO, Djenifer Geske; AIRES, Daniel; BARBOZA, Mônica Corrêa. A Preço de Fábrica: proposição da Dança Contempop no contexto escolar. Revista da Fundarte, Montenegro, a. 19, n. 37, p. 222-241, jan./mar. 2019. Disponível em: http://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/650/pdf_12. Acesso em: 5 maio 2020.

NORONHA, Maria Maura de Oliveira; BESSA-OLIVEIRA, Marcos Antônio. Corpos roubados nos saberes do ensino de Arte. Revista da Fundarte, Montenegro, a. 19, n. 37, p. 417-437, jan./mar. 2019. Disponível em: em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/662. Acesso em: 15 fev. 2020.

PARISOTO, Bruno; PINTO, Aline Silva; LOPES, Sílvia da Silva. AVALI-AÇÃO: O professor de dança como avaliador de quê? Revista da Fundarte, Montenegro, a. 14, n. 27, p. 33-39, jan./jun. 2014. Disponível em: http://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/download/50/135

. Acesso em: 19 abr. 2020.

RAMOS, Tarcísio dos Santos. A aprendizagem mecânica e a dança: Tensões entre professor e aluno. PÓS, Belo Horizonte, v. 8, n. 16, p. 43-56, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15600. Acesso em: 30 abr. 2020.

RODRIGUES, Joice Soares.; LESSA, Helena Thofehrn. Jogo, brincadeira, presença: corpos lúdicos e expressivos em aulas de dança na escola. Revista da Fundarte, Montenegro, a. 20, n. 41, p. 1-18, abr./jun. 2020. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/731 . Acesso em: 15 out. 2020.

SARDELICH, Maria Emília. Encontros com a arte em autobiografias de Licenciandas em Pedagogia. Revista da Fundarte, Montenegro, v. 39, n. 39, p. 69-88, 2019. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/672. Acesso em: 17 out. 2020.

STRAZZACAPPA, Márcia; MORANDI, Carla. Entre a arte e a docência: a formação do artista da dança. ed. 4. Campinas: Papirus, 2006.

SOUZA, Severino Ramos Lima; FRANCISCO, Ana Lúcia. O Método da Cartografia em Pesquisa Qualitativa: Estabelecendo Princípios... Desenhando Caminhos... Atas do 5° Congresso Ibero Americano em Investigação Qualitativa - Investigação Qualitativa em Saúde. Porto: 2016. v. 2. p. 811-820. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/article/view/826/812 . Acesso em: 15 out. 2020.

VIEIRA, Alba Pedreira; BOND, Karen E. Experiências vividas em dança: arte e relacionamento corporificado. PÓS, Belo Horizonte, v. 7, n. 14, p. 129-149, nov. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15501. Acesso em: 3 out. 2021.

VIEIRA, Marcílio de Souza. Interfaces entre a dança, a educação infantil e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). PÓS, Belo Horizonte, v. 8, n. 16, p. 8-25, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15585. Acesso em: 5 maio 2021.

TREVISAN, Amarildo Luiz; ROSA, Geraldo Antônio da. Indústria cultural, biopolítica e educação. Pro-Posições, Campinas, v. 29, n. 3, p. 423-442, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656429 . Acesso em: 20 jan. 2021.

ZANETTI, Fernando Luiz. O Encontro da Arte com a Educação: o papel do saber psicológico. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 34, p. 255-275, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/MXgWjgFsqTDSGrvX9vVVDvv/?lang=pt. Acesso em: 20 maio 2020.

ZANETTI, Fernando Luiz. A emergência da cultura visual: alguns elementos da mutação do sujeito arte-educativo. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 37, p. 1-17, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/8VJJVdynwDR8QSjn3qsTRHy/?lang=pt. Acesso em: 8 abr. 2022.

Published

2023-09-02 — Updated on 2024-05-09

Versions

How to Cite

APARECIDA DOS SANTOS NORONHA, Alexandra; LUIZ ZANETTI, Fernando. The educational processes in dance and pedagogical practices: incongruities between dance and education. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 6–27, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2023.v1.n3.53947. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/53947. Acesso em: 21 nov. 2024.