Choreography of a temporary teaching
DOI:
https://doi.org/10.58786/rbed.2023.v1.n3.58989Keywords:
Dança, Docência, Graduação, Universidade.Abstract
his essay uses an autoethnographic approach (FORTIN, 2009; DANTAS, 2016) to narrate a set of teaching experiences lived by two temporary professors in the undergraduate courses in Dance at the Federal University of Ceará (UFC), both available degrees, from September 2021 to September 2022. It uses the textual structure of letters to establish communication between the two authors and to relate questions raised by them in their passage through the referred courses. Traveling through the field of Academic Pedagogy in Dance, they dialogue on topics such as: construction of the teaching-learning practice, students' educational background repertoire, interpersonal relationships and specificities of the university path in contact with students. Considering their own educational backgrounds to observe the scenario studied, the authors address situations experienced in the teaching routine, also bringing episodes starring students to compose pedagogical dialogues and point out elements pertinent to the universe of teaching in higher education.
References
BLEEKER, Maaiker. Pensar o pensamento de ninguém. In: CALDAS, Paulo.; GADELHA, Ernesto. (Orgs.). Dança e dramaturgia(s). Fortaleza, 2016. p. 149-171.
DANTAS, Mônica Fagundes. Ancoradas no corpo, ancoradas na experiência: etnografia, autoetnografia e estudos em dança. Urdimento-Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 2, n. 27, p. 168-183, 2016.
FORTIN, Sylvie. Contribuições possíveis da etnografia e da auto-etnografia para a pesquisa na prática artística. Tradução de Helena Mello. Cena, n. 7, p. 77, 2009.
FORTIN, Sylvie. Apports possibles de l’ethnographie et de l’autoethnographie pur la recherche en pratique artistique. In: GOSSELIN, Pierre; LE COGUIEC, Eric. (Orgs.). La recherche en création: pour une compréhension de la recherche en pratique artistique. Québec: Presses de l’Université du Québec, 2006. p. 97-109.
LEPECKI, André. Coreo-política e coreo-polícia. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 13, n. 1,2, p. 41-60, jan. 2013.
MIRANDA, Jussara. Informação verbal. Caderno de notas de Fellipe Santos Resende. 2019.
NOLASCO-SILVA, Leonardo. Tecnodocências: a sala de aula e a invenção de mundos. 1ª edição. Salvador: Editora Devires, 2019.
PALUDO, Luciana. O lugar da coreografia nos cursos de graduação em Dança do Rio Grande do Sul, Brasil. 2015. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2015. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/114690. Acesso em: 26 nov. 2021.
PRIMO, Rosa. Por uma Graduação em Dança como exercício de si. In: INSTITUTO FESTIVAL DE DANÇA DE JOINVILLE; ROCHA, Thereza (Orgs.). Graduações em dança no Brasil: o que será que será? Joinville: Nova Letra, 2016. Disponível em: https://festivaldedancadejoinville.com.br/livros-do-seminario/. Acesso em: 08 nov. 2021.
ROCHA, Thereza. Por uma docência artista com dança contemporânea. Docência-artista de artista-docente: Seminário Dança, Teatro e Educação. GONÇALVES, Thaís; BRIONES, Héctor; PARRA, Denise; VIEIRA, Carolina. (Orgs.). Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2012.
SPRITZER, Mirna. Informação verbal. Caderno de notas de Fellipe Santos Resende. 2018.
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-09 (3)
- 2023-12-01 (2)
- 2023-09-02 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Revista Brasileira de Estudos em Dança are
responsible for the content of signed articles and retain copyright.
They grant the journal the right of first publication with the work simultaneously
licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 License
(Open Archives Initiative - OAI). This feature, used for open-access journals,
allows sharing work for non-commercial purposes and acknowledges
authorship. If the text is later published in another vehicle, the author
must inform that it was initially published as an article in the Revista Brasileira
de Estudos em Dança. Therefore, even if the journal owns the first publication,
authors are entitled to publish their work in institutional repositories or on
their personal pages, even if the editorial process has not been completed.
The journal reserves the right to make normative, orthographic, and grammatical changes to maintain the language standard, respecting the authorial style.