Choreography of a temporary teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2023.v1.n3.58989

Keywords:

Dança, Docência, Graduação, Universidade.

Abstract

his essay uses an autoethnographic approach (FORTIN, 2009; DANTAS, 2016) to narrate a set of teaching experiences lived by two temporary professors in the undergraduate courses in Dance at the Federal University of Ceará (UFC), both available degrees, from September 2021 to September 2022. It uses the textual structure of letters to establish communication between the two authors and to relate questions raised by them in their passage through the referred courses. Traveling through the field of Academic Pedagogy in Dance, they dialogue on topics such as: construction of the teaching-learning practice, students' educational background repertoire, interpersonal relationships and specificities of the university path in contact with students. Considering their own educational backgrounds to observe the scenario studied, the authors address situations experienced in the teaching routine, also bringing episodes starring students to compose pedagogical dialogues and point out elements pertinent to the universe of teaching in higher education.

Author Biographies

Fellipe Santos Resende, Basic Formation in Dance from Vila das Artes (Fortaleza/CE)

Artista-pesquisador da Dança, performer e coreógrafo. É doutor e mestre em Artes Cênicas, licenciado e especialista em Dança, fisioterapeuta e instrutor de método Pilates. Foi professor substituto das graduações em Dança (Licenciatura e Bacharelado) da Universidade Federal do Ceará. Atua como professor de dança clássica e de abordagens técnicas contemporâneas no Curso de Formação Básica em Dança da Vila das Artes (Fortaleza/CE).

Thiago Mota Torres, Porto Iracema School

Artista da Dança, professor, dramaturgista e criador-intérprete em dança contemporânea. É bacharel em Dança e mestre em Artes pela Universidade Federal do Ceará. Foi professor substituto das graduações em Dança (Licenciatura e Bacharelado) da UFC e é professor dos Cursos Técnicos em Dança da Escola Porto Iracema das Artes e do Centro Cultural Bom Jardim nos módulos de Dramaturgia da Dança.

References

BLEEKER, Maaiker. Pensar o pensamento de ninguém. In: CALDAS, Paulo.; GADELHA, Ernesto. (Orgs.). Dança e dramaturgia(s). Fortaleza, 2016. p. 149-171.

DANTAS, Mônica Fagundes. Ancoradas no corpo, ancoradas na experiência: etnografia, autoetnografia e estudos em dança. Urdimento-Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 2, n. 27, p. 168-183, 2016.

FORTIN, Sylvie. Contribuições possíveis da etnografia e da auto-etnografia para a pesquisa na prática artística. Tradução de Helena Mello. Cena, n. 7, p. 77, 2009.

FORTIN, Sylvie. Apports possibles de l’ethnographie et de l’autoethnographie pur la recherche en pratique artistique. In: GOSSELIN, Pierre; LE COGUIEC, Eric. (Orgs.). La recherche en création: pour une compréhension de la recherche en pratique artistique. Québec: Presses de l’Université du Québec, 2006. p. 97-109.

LEPECKI, André. Coreo-política e coreo-polícia. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 13, n. 1,2, p. 41-60, jan. 2013.

MIRANDA, Jussara. Informação verbal. Caderno de notas de Fellipe Santos Resende. 2019.

NOLASCO-SILVA, Leonardo. Tecnodocências: a sala de aula e a invenção de mundos. 1ª edição. Salvador: Editora Devires, 2019.

PALUDO, Luciana. O lugar da coreografia nos cursos de graduação em Dança do Rio Grande do Sul, Brasil. 2015. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2015. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/114690. Acesso em: 26 nov. 2021.

PRIMO, Rosa. Por uma Graduação em Dança como exercício de si. In: INSTITUTO FESTIVAL DE DANÇA DE JOINVILLE; ROCHA, Thereza (Orgs.). Graduações em dança no Brasil: o que será que será? Joinville: Nova Letra, 2016. Disponível em: https://festivaldedancadejoinville.com.br/livros-do-seminario/. Acesso em: 08 nov. 2021.

ROCHA, Thereza. Por uma docência artista com dança contemporânea. Docência-artista de artista-docente: Seminário Dança, Teatro e Educação. GONÇALVES, Thaís; BRIONES, Héctor; PARRA, Denise; VIEIRA, Carolina. (Orgs.). Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2012.

SPRITZER, Mirna. Informação verbal. Caderno de notas de Fellipe Santos Resende. 2018.

Published

2023-09-02 — Updated on 2024-05-09

Versions

How to Cite

SANTOS RESENDE, Fellipe; MOTA TORRES, Thiago. Choreography of a temporary teaching. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 332–346, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2023.v1.n3.58989. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/58989. Acesso em: 17 jul. 2024.