This is an outdated version published on 2023-12-01. Read the most recent version.

Maracatucá?! Maracatu!:

A pedagogical practice inDancein the early yearsof Elementary SchoolWagner Leite dos SantosAlexsander Barbozza da SilvaSANTOS, Wagner Leite dos; SILVA, Alexsander Barbozza da.Maracatucá?! Maracatu!: A pedagogical practice in Dance in the early years of Elementary School. Revista Brasileira de Estudos em Dança, v. 2, n. 3, p. 246-265, 2023.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2023.v1.n3.59035

Keywords:

Dança/Educação, Ensino da Dança Antirracista, Cortejo de Maracatu, Relato de experiência,

Abstract

The present text aims at understanding the impact of Teaching Dance with Maracatu's Cortege developed at Padre Leonel da Franca Municipal School, with Elementary School classes (initial years), during the second semester of 2022. Therefore, we organized this article in two drumbeats: (1) The Afro-Brazilian culture and the education documents of the Elementary School (initial years) of Paraíba, and, (2) The teaching-learning processes in Dance and the Maracatu's Cortege. Afterwards, we will reflect on our experience with the dance pedagogical practices in the Maracatu's Cortege. With this study in mind, we believe that the inclusion of this black manifestation in formal education institutions may point to ways of thinking about an Antiracist Dance Education, as well as to confront the social imaginary that restricts black people to the violent trajectory of slavery.

Author Biographies

Wagner Leite dos Santos, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Artista-docente da Dança, Licenciando em Dança pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Residente pedagógico em Dança no subprojeto Dança/Teatro do Programa Residência Pedagógica - UFPB. Integrante do Grupo de Pesquisa Cena Preta - Quilombo. Tenho interesse em pesquisar sobre: Ensino da Dança Antirracista, o Corpo Negro na Dança, a relação entre Dança, Identidade e Educação.

Alexsander Barbozza da Silva, Federal University of Paraíba

Artiste-docente da Dança, Doutorande e Mestre em Dança pelo Programa de Pós-graduação em Dança da Universidade Federal da Bahia (PPGDanca/UFBA), Especialiste em Arte-Educação pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI) e Licenciade em Dança pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Atuo como professore substituto no Curso de Licenciatura em Dança da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e de Dança/Arte na Escola de Referência de Ensino Médio Aníbal Fernandes (EREMAFE- Recife). Tenho me dedicado à pesquisas sobre a Histórias dos processos de ensino-aprendizagem em Dança para âmbito escolar brasileiro, Currículo e Formação inicial de docentes em Dança.

Published

2023-09-02 — Updated on 2023-12-01

Versions

How to Cite

SANTOS, Wagner Leite dos; BARBOZZA DA SILVA, Alexsander. Maracatucá?! Maracatu!: : A pedagogical practice inDancein the early yearsof Elementary SchoolWagner Leite dos SantosAlexsander Barbozza da SilvaSANTOS, Wagner Leite dos; SILVA, Alexsander Barbozza da.Maracatucá?! Maracatu!: A pedagogical practice in Dance in the early years of Elementary School. Revista Brasileira de Estudos em Dança, v. 2, n. 3, p. 246-265, 2023. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 240–261, 2023. DOI: 10.58786/rbed.2023.v1.n3.59035. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/59035. Acesso em: 4 dec. 2024.