The Play of Dancing:
Pedagogical Proposals for Dance in Elementary School I (early years)
DOI:
https://doi.org/10.58786/rbed.2023.v1.n3.59047Keywords:
Dança na escola, Brincadeiras e jogos corporais, Estágio supervisionadoAbstract
This playful-dancing text aims to understand the implications of the use of games and plays in pedagogical proposals in dance in the Elementary School I (early years). It reports the experience of the curricular component Supervised Internship I -Dance, of the dance degree course at the Universidade Federal da Paraíba, developed at elementary municipal school Aruanda, located in the neighborhood called Bancários in João Pessoa-PB, in the second semester of 2022. Thus, we organized this article into two theoretical categories entitled: Games and plays: possible dialogues with pedagogical proposals in Dance and Between playing and dancing: the Elementary School Curriculum in Paraíba
References
ANTUNES, Silmara Ferreira. Brincar e dançar… É só começar. 2003. 78 pgs. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, 2003.
BOAVENTURA, Michelle A. G. O trabalho docente em dança: uma análise crítica desde a formação à atuação na Educação Básica. 2021. 303 pgs. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2021.
BORGES, Luciane Sarmento Pugliese, Beatriz Adeodato Alves de Souza, Giovana Zen. Ensino da dança para crianças. Salvador: UFBA, Escola de Dança; Superintendência de Educação a Distância, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: 14 de dez. de 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 04 abril. 2019.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens – o jogo como elemento da cultura. 4ª edição. São Paulo: Editora Perspectiva, 2000.
PARAÍBA. Ministério da Educação. Secretaria de Estado da Educação da Paraíba. Proposta Curricular do Estado da Paraíba, 2018. Disponível: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/documento_curricular_pb.pdf . Acesso em: 17 maio. 2023.
SANTOS, Juliana Ormastroni de Carvalho. Perspectiva Crítico-Reflexiva e colaboração na formação do professor. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 4, n.1, p. 85-99, jan./mar., 2019.
Spolin, Viola. Improvisação para o teatro.Tradução e revisão Ingrid Dormien Koudela e Eduardo José de Almeida Amos. Estudos: 62, dirigida por J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2010.
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-09 (3)
- 2023-12-01 (2)
- 2023-09-02 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Revista Brasileira de Estudos em Dança are
responsible for the content of signed articles and retain copyright.
They grant the journal the right of first publication with the work simultaneously
licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 License
(Open Archives Initiative - OAI). This feature, used for open-access journals,
allows sharing work for non-commercial purposes and acknowledges
authorship. If the text is later published in another vehicle, the author
must inform that it was initially published as an article in the Revista Brasileira
de Estudos em Dança. Therefore, even if the journal owns the first publication,
authors are entitled to publish their work in institutional repositories or on
their personal pages, even if the editorial process has not been completed.
The journal reserves the right to make normative, orthographic, and grammatical changes to maintain the language standard, respecting the authorial style.