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José Siqueira’s oratorio “Candomblé”: from religious ritual to universal work of art

Abstract

This article presents some findings of the research on the first oratorio by the composer José Siqueira, Candomblé (1958), regarding its genesis, history and musical features. With a musical review, we intend to undo the discrepancies between the full score and the rehearsal score to unify the discourse between the two documents. We also used the recording of Moscow (1975) to compare with the scores observing details regarding the musical performance. From this review, we extended the study to elucidate the text in Nagô, with the purpose of a better understanding to improve the musical performance. We studied the Nagô culture in the context of candomblé liturgy, especially from the perspective of the influences of Yoruba culture based on the area of Salvador, Bahia, where the composer collected material for his oratorio. We also intend to situate the Candomblé in the scene of concert music in Brazil and in the world, highlighting its particularities and innovations.

Keywords

José Siqueira. Oratorio. Candomble. Nago. Performance practices.

PDF (Português (Brasil))

Author Biography

José Vianey Santos

Vianey Santos é professor titular de canto do Departamento de Música da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Campus I, João Pessoa, onde também atua como tenor. Em 2003, recebeu o título de Doutor em Música (DMA) pela Universidade de Shenandoah, Virginia, EUA. Nos últimos anos tem se dedicado essencialmente a formação de novas gerações de cantores, cujos alunos têm se destacado no Brasil e no exterior. Atua como professor de canto nos cursos de Extensão e Graduação, tendo atuado na Pós-graduação entre 2005 e 2016. Vem realizando trabalhos como coordenador, arranjador e roteirista de espetáculos líricos e pesquisando a obra vocal de José Siqueira.