Ações de Terapia Ocupacional com jovens estudantes de escola pública: uma análise da prática

Occupational therapy actions with young public-school students: an analysis of practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47222/2526-3544.rbto62088

Keywords:

Terapia Ocupacional, Adolescente, Participação social, Educação básica

Abstract

Contextualization: This article aims to make a comprehensive analysis of occupational therapy actions with young students of middle school in a public school. Intervention Process: It is an account of practices carried out by occupational therapy students in a theoretical-practical discipline that addresses occupational therapy in education. Critical Analysis of Practice: We had social occupational therapy as a theoretical-methodological reference for the work, reflecting on social resources and technologies for working in public schools. Synthesis of Considerations: The use of these resources during the intervention period brought about changes in the school context, with reflections on future perspectives and life projects, more active participation in the proposed activities, as well as bringing to the school a space in which they feel welcomed, recognized and protagonists of their educational and social processes.

Author Biography

Joana Rostirolla Batista de Souza, Universidade Federal da Paraíba

Área de interesse para avaliação:

  • Terapia ocupacional E Educação Básica OU educação formal e não-formal OU Ensino Superior (proposições terapêutico-ocupacionais no ensino superior - e não formação graduada em terapia ocupacional);
     
  • Terapia ocupacional social E educação OU escola;
     
  • Terapia ocupacional/história OU terapia ocupacional/tendências  E setor da educação OU políticas de educação;
     
  • Terapia ocupacional E educação E exercício profissional OU inserção profissional;

  • Pesquisa OU campo científico E terapia ocupacional.


Resumo da biografia: 

Departamento de Terapia Ocupacional - CCS/UFPB

Área: Terapia ocupacional

Subárea: Terapia ocupacional na educação

Ênfase: Terapia ocupacional social e escola pública

References

Dayrell, J. (2005). Por uma pedagogia da juventude: A escola precisa reconhecer o jovem por trás do aluno e adaptar a ele seus processos educativos. Revista Onda Jovem, 01(01), 34-37. https://issuu.com/ondajovem.com.br/docs/oj1.

Farias, M. N., & Lopes, R. E. (2020). Terapia ocupacional social: formulações à luz de referenciais freireanos. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 28(4), 1346-1356. https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoEN1970

Lopes, R. E., & Borba, P. L. O. (2022). A inclusão radical como diretriz para terapeutas ocupacionais na educação. Revista Ocupación Humana, 22(2), 202–227. https://doi.org/10.25214/25907816.1402

Lopes, R. E., Malfitano, A. P. S., Silva, C. R., & Borba, P. L. (2014). O Recursos e tecnologias em terapia ocupacional social: ações com jovens pobres na cidade. Cad. Ter. Ocup, 22(3), 591-602. https://doi.org/10.4322/cto.2014.081

Motta, L., Rocha, R., Rízia, A., & Amorim, A. (2022). Fora do crime no ‘mundo do crime’: Experiências juvenis em meio à guerra em periferias de Maceió e Belo Horizonte. Dilemas, Rev. Estud. Conflito Controle Soc., Edição Especial(4), 387-414.https://doi.org/10.4322/dilemas.v15nesp4.46076

Nonato, S. P., Almeida, J. R., Faria, I., Geber, S. P, & Dayrell, J. (2016) Por uma pedagogia das juventudes. In J. Dayrell (Org.), Por uma pedagogia das juventudes: experiências educativas do Observatório da Juventude da UFMG (pp. 249-304). Mazza Edições.

Pan, L. C., & Silva, M. J. (2016). A escola pública como temática para terapia ocupacional social. In R. E. Lopes & A. P. S. Malfitano (Eds.), Terapia Ocupacional Social: desenhos teóricos e contornos práticos (pp.307- 314). EdUFSCar.

Pan, L., Borba, P. L. O., & Lopes, R. E. (2021). Recursos e metodologias para o trabalho de terapeutas ocupacionais na e em relação com escolas públicas. In R. E. Lopes & P., L. O. Borba (Orgs.), Terapia Ocupacional, Educação e Juventudes: Conhecendo Práticas e Reconhecendo Saberes (pp. 97-126). EdUFSCar.

Published

2024-07-31

Issue

Section

Análise da Prática