DIVERSIFICATION OF ACTIVE METHODOLOGY STRATEGIES IN OCCUPATIONAL THERAPY TEACHING: OBSERVATIONAL STUDY OF TEACHING PRACTICE

Diversification of active methodology strategies in occupational therapy teaching: observational study of teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47222/2526-3544.rbto63170

Keywords:

Teaching, Learning, Occupational therapy

Abstract

This article analyzes the teaching teaching practice based on the diversification of the use of active methodologies in the teaching and learning process of the undergraduate course in Occupational Therapy at the Federal University of Pará. The design of the cross-sectional observational study of the analysis of teaching practice took place in the first semester of 2023 with the 5th period class of the course and the application of methodologies over a two-week period was described in the curricular components regarding Adult Health and Fundamentals and resources in Adult Occupational Therapy. The activities aimed to build knowledge through the use of active participatory and problematizing teaching methodologies, favoring the acquisition of content and student autonomy in their academic and professional training process. It was observed that the experiences provided through the diversification of methodologies provided dynamic learning and the acquisition of skills by the students.

Author Biographies

Manuela Lima Carvalho da Rocha, Universidade Federal do Pará

Docente do curso de Terapia Ocupacional, Faculdade de Fsioterapia e Terapia Ocupacional, Instituto de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Pará; Doutora em Teoria e Pesquisa do Comportamento

Cibele Braga Ferreira Nascimento, Universidade Federal do Pará

Docente do curso de Terapia Ocupacional, Faculdade de Fsioterapia e Terapia Ocupacional, Instituto de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Pará; Doutora em Educação

Magda Regiane Lima de Carvalho Monteiro, Universidade Estadual do Pará

Docente do curso de Medicina, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade do Estado do Pará; Mestre em Ensino em Saúde na Amazônia.

References

Brasil. Ministério da Educação. (2002). Resolução nº 3 do CNE/CES, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Terapia Ocupacional. Diário Oficial da União, Brasília. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES062002.pdf

CONSEPE. Conselho Superior de Ensino, Pesquisa e Extensão da Universidade Federal do Pará. (2009) Resolução N° 3.912 de 16 de novembro de 2009. Aprova o Projeto Pedagógico do Curso de Terapia Ocupacional. Universidade Federal do Pará, Belém. https://sege.ufpa.br/boletim_interno/downloads/resolucoes/consepe/2009/Microsoft%20Word%20-%203912.pdf.

Faria, B. C. D., & Amaral, C. G. (2021). O uso de metodologias ativas de ensino-aprendizagem em pediatria: uma revisão narrativa. Revista Brasileira de Educação Médica. 45(2). https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.2-20200482.

Ferraz, A. P. C. M., & Belhot, R. V. (2010). Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, 17(2), 421-431. https://www.scielo.br/j/gp/a/bRkFgcJqbGCDp3HjQqFdqBm/?format=pdf&lang=pt.

Silva, J. F. (2019). Didática no Ensino Superior: estratégias de ensino adequadas à arte de ensinar. Educação Por Escrito, 9(2), 204–219. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.31275.

Silva, Y. C., Oliveira Junior, E., & Tinoco-Veras, C. M. (2021). A utilização de metodologias ativas na formação de profissionais de saúde: uma revisão integrativa. Jornal Interdisciplinar de Biociências, 6(2). https://revistas.ufpi.br/index.php/jibi/article/view/10713.

UFPA. Universidade Federal do Pará. Plano de Desenvolvimento Institucional 2016-2025. Belém, 2016. https://portal.ufpa.br/images/docs/PDI_2016-2025.pdf.

UFPA. Universidade Federal do Pará. Projeto Político-Pedagógico Para a Criação Curso Graduação em Terapia Ocupacional da UFPA. Belém, 2008. https://www.ffto.ufpa.br/arquivos/PP_TO.pdf

Veiga, I. P. A. & Silva, E. F. (2020). Docência na educação superior: problematizadora e tecnocientífica. Revista Diálogo Educacional, 20(65), 580-607. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1981-416x2020000200580&script=sci_arttext.

Zimmermann, A. B., Moreira, A. B., da Silva, D. B., Jorge, I. M. P., Camargo, M. J. G., Mariotti, M. C., Castanharo, R. C. T., & Pereira, R. A. B. (2019). Reformulação curricular dos cursos de Terapia Ocupacional: resultados e desafios de um percurso. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 23. https://doi.org/10.1590/Interface.180276.

Published

2024-11-01

Issue

Section

Análise da Prática