DIVERSIFICATION OF ACTIVE METHODOLOGY STRATEGIES IN OCCUPATIONAL THERAPY TEACHING: OBSERVATIONAL STUDY OF TEACHING PRACTICE
Diversification of active methodology strategies in occupational therapy teaching: observational study of teaching practice
DOI:
https://doi.org/10.47222/2526-3544.rbto63170Keywords:
Teaching, Learning, Occupational therapyAbstract
This article analyzes the teaching teaching practice based on the diversification of the use of active methodologies in the teaching and learning process of the undergraduate course in Occupational Therapy at the Federal University of Pará. The design of the cross-sectional observational study of the analysis of teaching practice took place in the first semester of 2023 with the 5th period class of the course and the application of methodologies over a two-week period was described in the curricular components regarding Adult Health and Fundamentals and resources in Adult Occupational Therapy. The activities aimed to build knowledge through the use of active participatory and problematizing teaching methodologies, favoring the acquisition of content and student autonomy in their academic and professional training process. It was observed that the experiences provided through the diversification of methodologies provided dynamic learning and the acquisition of skills by the students.
References
Brasil. Ministério da Educação. (2002). Resolução nº 3 do CNE/CES, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Terapia Ocupacional. Diário Oficial da União, Brasília. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES062002.pdf
CONSEPE. Conselho Superior de Ensino, Pesquisa e Extensão da Universidade Federal do Pará. (2009) Resolução N° 3.912 de 16 de novembro de 2009. Aprova o Projeto Pedagógico do Curso de Terapia Ocupacional. Universidade Federal do Pará, Belém. https://sege.ufpa.br/boletim_interno/downloads/resolucoes/consepe/2009/Microsoft%20Word%20-%203912.pdf.
Faria, B. C. D., & Amaral, C. G. (2021). O uso de metodologias ativas de ensino-aprendizagem em pediatria: uma revisão narrativa. Revista Brasileira de Educação Médica. 45(2). https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.2-20200482.
Ferraz, A. P. C. M., & Belhot, R. V. (2010). Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, 17(2), 421-431. https://www.scielo.br/j/gp/a/bRkFgcJqbGCDp3HjQqFdqBm/?format=pdf&lang=pt.
Silva, J. F. (2019). Didática no Ensino Superior: estratégias de ensino adequadas à arte de ensinar. Educação Por Escrito, 9(2), 204–219. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.31275.
Silva, Y. C., Oliveira Junior, E., & Tinoco-Veras, C. M. (2021). A utilização de metodologias ativas na formação de profissionais de saúde: uma revisão integrativa. Jornal Interdisciplinar de Biociências, 6(2). https://revistas.ufpi.br/index.php/jibi/article/view/10713.
UFPA. Universidade Federal do Pará. Plano de Desenvolvimento Institucional 2016-2025. Belém, 2016. https://portal.ufpa.br/images/docs/PDI_2016-2025.pdf.
UFPA. Universidade Federal do Pará. Projeto Político-Pedagógico Para a Criação Curso Graduação em Terapia Ocupacional da UFPA. Belém, 2008. https://www.ffto.ufpa.br/arquivos/PP_TO.pdf
Veiga, I. P. A. & Silva, E. F. (2020). Docência na educação superior: problematizadora e tecnocientífica. Revista Diálogo Educacional, 20(65), 580-607. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1981-416x2020000200580&script=sci_arttext.
Zimmermann, A. B., Moreira, A. B., da Silva, D. B., Jorge, I. M. P., Camargo, M. J. G., Mariotti, M. C., Castanharo, R. C. T., & Pereira, R. A. B. (2019). Reformulação curricular dos cursos de Terapia Ocupacional: resultados e desafios de um percurso. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 23. https://doi.org/10.1590/Interface.180276.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional - REVISBRATO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaração e Transferência de Direitos Autorais
O periódico REVISBRATO -- Revista interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional é publicado conforme o modelo de Acesso Aberto e optante dos termos da licença Creative Commons BY (esta licença permite a distribuição, remixe, adaptação e criação a partir da obra, mesmo para fins comerciais, desde que os devidos créditos sejam dados aos autores e autoras da obra, assim como da revista. Mais detalhes disponíveis no site http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/).
No momento da submissão do manuscrito os autores deverão encaminhar, nos documentos suplementares a Declaração de responsabilidade, conflito de interesse e transferência de direitos autorais, segundo modelo disponivel na página "Instruções aos autores"
- Uso de imagens e discursos
Quando um autor submeter imagens para capa, que não correspondam a pesquisas em formato de artigo e que não tenham obrigatoriedade de autorização de Comitê de Ética, assim imagens presentes em outras seções, deverá ser anexado o TERMO DE CESSÃO DE DIREITO DE USO DA IMAGEM E DE DISCURSO (disponível modelo na página "Instruções aos autores"). Somente é necessário que o autor principal assine o termo e o descreva conforme o modelo abaixo em word.