Blind methodology: an inclusive methodology proposal
DOI:
https://doi.org/10.21875/tjc.v5i1.27516Keywords:
Methodology, Education, ResistanceAbstract
ABSTRACT:
O objetivo deste artigo é mostrar a trajetória da primeira estudante de Pós-Graduação com deficiência da Universidade Federal do Maranhão – UFMA. Destacando o processo de construção e execução de uma metodologia de pesquisa acessível para pesquisadores com deficiência visual. Enfatiza várias estratégias de resistência que esta estudante criou para combater a ausência de acessibilidade arquitetônica, comunicacional e atitudinal no ambiente acadêmico.
References
BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Lisboa: Difel, 1989.
BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. São Paulo. Brasiliense, 2004.
BOURDIEU, Pierre.Meditações Pascalianas. Rio de Janeiro. Bertand, 2007.
BOURDIEU, Pierre. PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Covilhã, Lusofia, 2009.
CORDEIRO, Zeneide Pereira. Os awá e o mundo dos karaiw. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas – UFMA, São Luís, 2019.
CUNHA, Olívia Maria Gomes da. Tempo imperfeito: uma etnografia do arquivo. MANA 10(2):287-322, 2004.
GOMES, Mércio Pereira. Os índios e o Brasil: passado, presente e futuro. São Paulo: Contexto, 2012.
HERNANDO, Almudena et al. História recente e situação atual dos Awá-Guajá. In. HERNANDO, Almudena; COELHO, M. E. B. (Org.). Estudos sobre os Awá caçadores-coletores em transição. EDUFMA. São Luís, 2013.
MONSERRAT, Ruth Maria Fonini. Línguas indígenas no Brasil contemporâneo. In: GRUPIONE, Luís Donisete Benzi (org.). Índios no Brasil. Brasília, ministério da Educação e Desporto, 1994.
MORENO, Alejandro. Superar a exclusão, conquistar a equidade: reformas, políticas e capacidades no âmbito social. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Buenos Aires, 2005.
OLIVEIRA, João Pacheco de. Uma etnologia dos “índios misturados”? Situação colonial, territorialização e fluxos culturais. MANA 4(1):47-77, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are allowed to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or as a personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Brazil License.