Les ego-documents d'unne famille bourguignonne pendant la première guerre mondiale. Competénce scripturale entre conventions scripturales et expression individuelle.
DOI:
https://doi.org/10.31513/linguistica.2015.v11n2a4500Resumo
This article explores the relation between the writing skill of literate people with limited experienceas text producers and the linguistic usage of epistolary formulae.While literate people ostensibly
know how to write, those whose everyday life rarely requires written communication may not
observe common writing conventions. This study analyzes the opening and closing paragraphs in
letters and postcards exchanged during World War I because these paragraphs are characterized by
a high recurrence of prefabricated, stereotypical formulae.These texts reflect different degrees of
* lena.sowada@rose.uni-heidelberg.de
43
Volume 11 Número 2 Dezembro 2015
Estrutura informacional, tecnologia e conhecimento
alphabetization and varying degrees of acquisition of writing skills.The ego-documents considered
in the article exhibit two types of tensions: on the one hand, they are shaped by the author's relative
command of written French that was already highly standardized at the time and, on the other hand,
they are shaped by discursive traditions. These discursive traditions result in the usage of certain
structures inherent in the epistolary genrewhich often differ markedly fromthe written expressions
that go beyond the formulaic.
Downloads
Publicado
2015-12-17
Edição
Seção
Artigos
Licença
Autores que publicam na Revista Linguí∫tica concordam com os seguintes termos:
Os autores mantêm os direitos e cedem à revista o direito à primeira publicação, simultaneamente submetido a uma licença Creative Commons que permite o compartilhamento por terceiros com a devida menção ao autor e à primeira publicação pela Revista Linguí∫tica.
Os autores podem entrar em acordos contratuais adicionais e separados para a distribuição não exclusiva da versão publicada da obra (por exemplo, postá-la em um repositório institucional ou publicá-la em um livro), com o reconhecimento de sua publicação inicial na Revista Linguí∫tica.
A Revista Linguí∫tica é uma revista do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFRJ e se utiliza da Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC)