Documentação e revitalização: experiências de parceria junto à escola diferenciada É„tapinopona-tuyuka.
Abstract
O artigo faz uma reflexão crítica sobre a história da escola indígena diferenciada É„tapinopona Tuyuka, desde sua criação em 2000 até hoje, com destaque para os esforços de fortalecimento da língua Tuyuka. Nossa parceria com a escola através do projeto de Documentação Linguística Tuyuka, que ocorreu entre 2012 e 2016, produziu dicionários temáticos, um questionário sociolinguístico euma DVD-teca. Além de expor o processo de nascimento destes produtos, o artigo os insere no debate do papel da pesquisa participativa na luta para a preservação, valorização e documentação desta língua Tukano Oriental do noroeste amazônico brasileiro.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in the Revista Linguí∫tica agree with the following terms:
The authors maintain their rights, ceding to the journal the right to first publication of the article, simultaneously submitted to a Creative Commons license permitting the sharing with third-parties of published content as long as it mentions the author and its first publication in the Revista Linguí∫tica.
Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of their published work (for example, posting in online institutional or non-profit repositories, or book chapters) so long as they acknowledge its initial publication in the Revista Linguí∫tica.
The journal Revista Linguí∫tica is published by the Post-Graduate program in Linguistics of UFRJ and employs a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC).