Prepositions: constructing a variationist approach in upper secondary school teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2019.v15n2a21152

Keywords:

Heterogeneity. Variation. Prepositions. Upper secondary school.

Abstract

This paper addresses a new approach to prepositions in primary and secondary education, particularly in upper secondary school. For that purpose it is recommended that the heterogeneity of the language system, linguistic variation and Sociolinguistic Theory should be discussed in the classroom. Then, the paper presents a variationist study of the possibility of alternating prepositions. The paper proceeds with the proposal of constructing an approach to this grammatical component for upper secondary school pupils. The conclusion resumes the importance both of linguistic research to the teaching of Portuguese and of an appropriate teaching methodology to avoid prejudice in relation to language varieties not acquired at school.

 

---

DOI: http://dx.doi.org/10.31513/linguistica.2019.v15n2a21152

Author Biography

Elaine Marques Thomé Viegas, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduação em Língua Portuguesa, modalidade Português-Literaturas (2004), Mestrado (2008) e Doutorado (2012) em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Atua dentro de diversas perspectivas, dentre elas, língua e sociedade e variação e mudança. Realizou pesquisas sobre diversos temas como os verbos-leve, as preposições e os locativos com base na norma culta do Rio de Janeiro. Também participou do levantamento de amostra e da transcrição de cartas de sincronias passadas, além de elaboração de material para pesquisa. Foi integrante do Projeto Para uma História do Português Brasileiro. Recentemente, finalizou o Pós-Doutorado (2015) na área de Linguística Histórica.

Published

2019-12-23