The syllabic development of Portuguese by twin children: the phonological system as a complex system

Authors

  • Maria de Fátima de Almeida Baia Professora doutora docente no DELL (Departamento de Estudos Linguísticos e Literários ) da UESB (Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia).
  • Vanessa Cordeiro de Souza Mattos Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
  • Jéssica Caroline Sousa Aguiar Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2018.v14n3a21415

Keywords:

Complex Adaptive Systems, twins, syllabic development.

Abstract

In this study, we investigate the development of syllabic structure of two dizygotic twins at the age of 1 to 2 years. After analyzing the data, we noticed variability between the syllabic productions of the two children. However, as our analysis shows, the differences found in the path of syllabic development were apparent. Thus, unlike the literature on the phonological development of twins (Bakker, 1987; Dodd & McEvoy, 1994; Magford-Bevan, 2000; Smith, 2011), our results do not support the claim that twin speech would present “phonological delay.” According to the Complexity perspective, we interpret the variability found in the data of the two children as expected and characteristic of the language development as it has been reported by studies on language development by twins (CHAN; LOWIE; De BOT, 2014) and by non-twins (SZREDER, 2012; BAIA, 2013).

 

---

DOI: http://dx.doi.org/10.31513/linguistica.2018.v14n3a21415

Author Biographies

Maria de Fátima de Almeida Baia, Professora doutora docente no DELL (Departamento de Estudos Linguísticos e Literários ) da UESB (Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia).

Docente na UESB no Departamento de Estudos Linguísticos e Literários (DELL) e Programa de pós-graduação em Linguística, Musicoterapeuta em formação, anteriormente professora substituta na UNESP de Assis (2012-2013). É doutora (2013), mestre (2008) e bacharel (2006) em Linguística pela Universidade de São Paulo (USP). Realizou estágio sanduíche na University of York (Reino Unido). No momento, faz especialização em Musicoterapia na FAC de Salvador. Atua principalmente nas seguintes áreas: fonologia, morfofonologia, desenvolvimento de língua materna, desenvolvimento de língua estrangeira, Musicoterapia, música para estimulação de fala (a)típica e psicolinguística. Coordena o GEDEF (Grupo de Estudos de Desenvolvimento Fonológico) na UESB e desenvolve pesquisa sobre desenvolvimento fonológico de crianças gêmeas, não gêmeas e bilíngues (adultos e crianças). 

Vanessa Cordeiro de Souza Mattos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGLin) da UESB

Jéssica Caroline Sousa Aguiar, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGLin) da UESB. Bolsista FAPESB

Published

2018-12-30