Compositionality in latin event structures: some observations on prep-ositions incorporated as prefixes

Authors

  • Maycon Silva Aguiar Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro; Programa de Pós-graduação em Linguística, Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Alessandro Boechat de Medeiros Programa de Pós-graduação em Linguística, Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2020.v16nEsp.a21488

Keywords:

event structures, spatial expressions, Place, Path, Latin.

Abstract

In Aguiar (2018), from a corpus of Latin predicates in which there is incorporation of prepositions as prefixes, it was pointed out that these prepositions, which head spatial expressions, select the arguments of the analyzed structures. In this article, we return to this analysis and seek to expand it, taking into consideration the proposals found in Acedo-Matellán (2016). Here we argue that, in Latin, the predicates whose verbs are composed of a root and a preposition incorporated as a prefix have a compositional semantics; and that such prepositions contribute to its regular meaning, found in other contexts.

Author Biographies

Maycon Silva Aguiar, Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro; Programa de Pós-graduação em Linguística, Universidade Federal do Rio de Janeiro

É mestre e doutorando em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro; pesquisador do Laboratório de Estudos do Discurso, Imagem e Som, do Museu Nacional; e professor colaborador do Curso de Especialização em Gramática Gerativa e Estudos de Cognição, do Museu Nacional.

Alessandro Boechat de Medeiros, Programa de Pós-graduação em Linguística, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possuo graduação em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002), mestrado (2004) e doutorado (2008) em Lingüística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Fui bolsista CAPES-PDEE no Departamento de Linguística da Universidade de Nova Iorque em 2006 e bolsista da FAPESP de pós-doutorado no Departamento de lingüística da FFLCH da USP de 2008 a 2010. Atualmente, sou professor adjunto de Lingüística do Departamento de Lingüística e Filologia da UFRJ. Trabalho com Teoria e Análise Lingüística, principalmente nos seguintes temas: morfossintaxe e morfossemântica, estrutura de eventos e argumentos dos verbos, tempo verbal e aspecto.

Published

2020-11-07