Associative and argumentative particles in Wari’ (Txapakura): the role of gender and number grammatical features

Authors

  • Ana Calindro Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Marcelina Oro Waram Xiyein Universidade Federal de Rondônia
  • Quesler Fagundes Camargos Universidade Federal de Rondônia
  • Selmo Azevedo Apontes Universidade Federal do Acre

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2020.v16nEsp.a22012

Keywords:

Indigenous Languages, Txapakura, Wari’, Grammatical Gender, Argumentative and Associative Particles.

Abstract

In this paper, we analyze the argument structure of verbal phrases in two varieties of Wari’ (Pakaa Nova/Txapakura), Oro Waram and Oro Waram Xiyein (Rondônia – Brazil). The data was collected from traditional narratives and from elicited sentences, in which syntactic and semantic tests were applied. As a result, two sets of particles were identified, one that behaves as associative particles, which coordinate nominal phrases, and argumentative particles that introduce non-core arguments in the structure. These two groups of particles present gender and number variation that denote an agreement system, which is sensible to these grammatical properties. Additionally, they are in an agreement relation with the nearest noun phrase. Therefore, the discussion presented in this paper aims to contribute to a broader knowledge of natural languages, as Wari’ is part of the group of languages that present grammatical gender and number features relevant to the behavior of these associative and argumentative particles.

Author Biographies

Ana Calindro, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora do Departamento de Linguística e Filologia da Faculdade de Letras da Universidade Federal do Rio Janeiro (UFRJ). Membro do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFRJ. Líder do laboratório de pesquisa SynTech Linguistics Lab (Sintaxe, História, Educação e Tecnologia). Coordenadora do projeto “Estrutura argumental, variação e mudança na história do português brasileiro e português europeu” e uma das coordenadoras do projeto “Interfaces no Ensino de Português L1 e L2.

Marcelina Oro Waram Xiyein, Universidade Federal de Rondônia

Professora do Nível A da Secretaria de Estado da Educação de Rondônia (SEDUC), vinculada à Escola Indígena Estadual de Ensino Fundamental Paulo Saldanha Sobrinho. Membro do Laboratório de Línguas e Culturas Indígenas (LALIC/UNIR) e do Grupo de Pesquisa em Educação na Amazônia (GPEA/UNIR). Discente da Licenciatura em Educação Básica Intercultural da Fundação Universidade Federal de Rondônia (DEINTER/UNIR).

Quesler Fagundes Camargos, Universidade Federal de Rondônia

Professor do Departamento de Educação Intercultural da Universidade Federal de Rondônia (DEINTER/UNIR). Membro do Laboratório de Línguas e Culturas Indígenas (LALIC/UNIR) e do Grupo de Pesquisa em Educação na Amazônia (GPEA). Coordenador do Projeto de Pesquisa “Documentação, descrição e análise das línguas da família linguística Txapakura”, financiado pela Fundação Rondônia de Amparo ao Desenvolvimento das Ações Científicas e Tecnológicas e à Pesquisa do Estado de Rondônia (FAPERO), por meio do Programa de Apoio à Pesquisa – PAP – Chamada Universal nº 003/2015, e pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), por meio da Chamada MCTIC/CNPq nº 28/2018 (Processo 430275/2018-8).

Selmo Azevedo Apontes, Universidade Federal do Acre

Professor do Centro de Educação, Letras e Artes e do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) da Universidade Federal do Acre (UFAC). Tutor do PET-Conexões de Saberes-Comunidades Indígenas. Coordenador Adjunto da Ação Saberes Indígenas na Escola, Rede UNIR/UFAC. Líder do Grupo de Pesquisa em Descrição e Análise Linguística (GEDAL).

Published

2020-11-07