Evidence on the cognitive representation of PB functional constructions in children and deaf adults

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2020.v16n2a33881

Keywords:

Functional constructions. Deaf learners. Brazilian Portuguese. Second language.

Abstract

In this article, from an investigation centered on use, we analyze the cognitive representation of nominal predication constructions of Brazilian Portuguese (BP) instantiated by the basic pattern [(S) V(functional) X], in which the verbs SER, ESTAR and FICAR are the protagonists in attributive, equitable and presentational schemes. Therefore, instances of these pattern are contemplated quantitatively and qualitatively in 58 productions written in PBL2 of 18 deaf students from higher education and 4 deaf children from elementary school, collected from Corpus NEIS-UFRJ. We start from the theoretical assumptions of the Use-Based Construction Grammar (GOLDBERG, 2006; BYBEE, 2016; PEREK, 2015), in order to support the hypothesis that the schemes analyzed in the texts are mentally less salient to the participants due to little teaching contexts centered on the promotion of rich and significant use experiences capable of driving the efficient activation of general domain cognitive processes for the storage of L2 constructions in the learner's memory. The results demonstrate that the representational instability in both groups of learners is an indication of the pressing need for dialogues between the theoretical constructional contribution and teaching methodologies of L2.

Author Biographies

Lia Abrantes Antunes Soares, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Letras pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Mestre em Linguística e Licenciada em Letras pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, onde atualmente é Professora Adjunta do Setor de Estudos Linguísticos do Departamento de Letras-Libras. Desenvolve pesquisa sobre os seguintes temas: efeitos de processos cognitivos e metodológicos sobre nativos e não nativos durante processos de aquisição/aprendizagem de línguas, descrição do português do Brasil como L2 para estrangeiros e surdos, leitura e produção de textos e avaliação de proficiência oral e escrita.

João Paulo da Silva Nascimento, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Aluno especial do Mestrado em Estudos Linguísticos do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPLIN-UERJ/ 2020-1), possui aperfeiçoamento acadêmico em Atendimento Educacional Especializado pela Faculdade Metropolitana do Estado de São Paulo (2019) e encontra-se no último período do curso de Licenciatura em Letras: Português e Literaturas de Língua Portuguesa, na Faculdade de Letras da Universidade Federal do Rio de Janeiro (FL-UFRJ).

Published

2020-10-06