MoodP, AspP and TP in the Jaminawa language (Kayapucá variant): a review considering recent theories in the field of Syntax

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2021.v17n1a41069

Keywords:

Jaminawa, modo phrase, aspect, tense, features.

Abstract

This paper discusses the viability of the proposal of a Mood projection to project the tense and aspect categories in Jaminawa, according to the hypothesis of Soares (2006), which proposes a Mood phrase for the Panoan languages. In the Jaminawa language, our hypothesis is that speakers distinguish verbal events only as those which happened (and the truth of the fact can be proven), and those which have not (hence the truth can not be certified). That is, this language would represent the mood category with the feature [+realis]. This way, we could relate Mood with the [+ realis] feature of the language to the past tense (having the present- now- as the basis), and relate it with the [-realis] feature to the non-past tense (events that have not occurred, are ongoing, or will still happen), which allows us to consider Soares’ proposal (2006), regarding the possibility of thinking about a functional projection Mood (MoodP) as relevant for the Jaminawa language. In addition, we verify that there is a dissociation between the features that make up the TAM morphemes, leading us to suggest a dissociation between the functional heads Asp and T, both projecting the phrases AspP and TP, the first being higher than the second in the syntagma hierarchy of the language under analysis.

Author Biography

Shelton Lima de Souza, Universidade Federal do Acre (UFAC)

Possui graduação em Letras/Português do Brasil como Segunda Lingua (2006), mestrado em Linguística/Gramática (2008), ambos realizados na Universidade de Brasilia/UnB, e doutorado em Linguística (2017) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ com bolsa da Fundação de Amparo à Pesquisa do Acre/FAPAC. Professor Adjunto Nível 4 de Linguística e Língua Portuguesa no Centro de Educação, Letras e Artes/CELA da Universidade Federal do Acre/UFAC. Professor permanente do Programa de Pós-graduação em Letras: Linguagem e e Identidade/PPGLI/UFAC, atuando no Laboratório de Interculturalidade (LaBinter), pertencente a esse Programa. Membro do grupo de pesquisa GEADEL (Grupo de Estudos em Análise do Discurso e Ensino de Línguas). Professor colaborador do Programa de Pós-graduação Profissional em Letras/ProfLetras/UFAC. Coordenador do Polo Aplicador do Exame Celpe-Bras INEP/UFAC. Foi professor efetivo de Língua Portuguesa da educação básica na Secretaria de Educação de Goiás/SEE-GO. Suas principais áreas de atuação são: teoria e análise linguística (Fonética, Fonologia, Morfologia e Sintaxe de línguas indígenas, tais como Xerente (Jê) e Jaminawa (Pano)), ensino de português como L1/L2, análise do português em contraste com línguas indígenas e europeias para fins didáticos, análise e produção de material didático para o ensino de português como L1/L2 e estuda a inter-relação entre discursos, sexualidades, gêneros sociais e produção e (re)construção de identidades.

Published

2021-04-12