Cenografia, vazio e corporeidade no discurso arquitetural de Oscar Niemeyer
DOI:
https://doi.org/10.31513/linguistica.2010.v6n1a4437Abstract
Examina-se a construção do ethos discursivo em texto de Oscar Niemeyer, à luz da noção de cenografia. A cenografia é abordada a partir da identificação da figura de um fiador (que emerge da relação entre autor e leitor), assim como das validações do discurso. Argumenta-se que são as fissuras do discurso que sustentam a proposição teórica do autor, recuperável no texto. Essa teoria está centrada na incorporação do vazio ao espaço arquitetural, mas também no caráter corpóreo da arquitetura. E esse é enfatizado pelas imperfeições do traço dos desenhos que permeiam o texto -- a escritura estética -- que também veiculam a corporeidade do fiador.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in the Revista Linguí∫tica agree with the following terms:
The authors maintain their rights, ceding to the journal the right to first publication of the article, simultaneously submitted to a Creative Commons license permitting the sharing with third-parties of published content as long as it mentions the author and its first publication in the Revista Linguí∫tica.
Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of their published work (for example, posting in online institutional or non-profit repositories, or book chapters) so long as they acknowledge its initial publication in the Revista Linguí∫tica.
The journal Revista Linguí∫tica is published by the Post-Graduate program in Linguistics of UFRJ and employs a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC).