Sobre a função de dicionários escolares voltados para o segundo ciclo do ensino fundamental
DOI:
https://doi.org/10.31513/linguistica.2014.v10n1a4597Abstract
De acordo com Bugueño-Miranda e Farias (2008, 2009), obras lexicográficas devem ser compiladas à luz de três axiomas: um enquadramento taxonômico, a definição de um perfil de usuário e o reconhecimento de uma função para a obra. O presente trabalho traça algumas considerações sobre o terceiro axioma. Com base na distinção entre onomasiologia e semasiologia, procuramos estabelecer as possíveis funções que um dicionário voltado para o segundo ciclo do ensino fundamental poderia cumprir junto a seus consulentes. Tendo em vista o público-alvo da obra analisada, concluímos que este tipo de obra deveria se restringir à função de decodificação linguística.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in the Revista Linguí∫tica agree with the following terms:
The authors maintain their rights, ceding to the journal the right to first publication of the article, simultaneously submitted to a Creative Commons license permitting the sharing with third-parties of published content as long as it mentions the author and its first publication in the Revista Linguí∫tica.
Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of their published work (for example, posting in online institutional or non-profit repositories, or book chapters) so long as they acknowledge its initial publication in the Revista Linguí∫tica.
The journal Revista Linguí∫tica is published by the Post-Graduate program in Linguistics of UFRJ and employs a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC).