Uma análise quantitativa de rasuras ligadas à segmentação em enunciados produzidos no ensino fundamental
DOI:
https://doi.org/10.31513/linguistica.2015.v11n1a4631Abstract
Neste artigo, investigam-se rasuras ligadas à segmentação de palavras encontradas em enunciados escritos produzidos por crianças ao longo de quatro anos do Ensino Fundamental I. Essas rasuras são interpretadas como pistas de conflitos vividos pelas crianças na aquisição da escrita para identificar as fronteiras da palavra (orto)gráfica. O objetivo foi examinar se existiriam diferenças na quantidade de rasuras -- e, portanto, de conflitos -- ao longo dos anos pesquisados, considerando as variáveis: ano, quantidade de enunciados e quantidade de palavra. Foram analisadas 364 rasuras identificadas em corpus constituído por 1699 enunciados escritos.
DOI: 10.17074/2238-975X.2015v11n1p216
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in the Revista Linguí∫tica agree with the following terms:
The authors maintain their rights, ceding to the journal the right to first publication of the article, simultaneously submitted to a Creative Commons license permitting the sharing with third-parties of published content as long as it mentions the author and its first publication in the Revista Linguí∫tica.
Authors may enter into additional agreements for the non-exclusive distribution of their published work (for example, posting in online institutional or non-profit repositories, or book chapters) so long as they acknowledge its initial publication in the Revista Linguí∫tica.
The journal Revista Linguí∫tica is published by the Post-Graduate program in Linguistics of UFRJ and employs a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC).