Discourse markers as instances of the VLocmd construction: a constructionalization case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2022.v18n2a56990

Keywords:

constructionalization, contexts, discursive markers.

Abstract

We present the formation of a productive type of discursive markers formed from the VerboLocativo constructional scheme, constituting the VLocMD construction. We analyzed the constructionalization route of the example vem aqui in order to map the formation the category of markers. Along the way, we examined the use of this exemplary marker through contexts of use, according to Diewald and Smirnova (2012), combining the identification of levels of schematicity this microconstruction assumes and the performance of semantic-pragmatic motivations in the linguistic change detected. We sought the analysis data in electronic corpora, using the construction model of Croft (2001) and the systematization postulated by Traugott (2008) to account for the multidimensionality of the phenomenon. The results demonstrate the relevance of items in the formation of the form-meaning pair and the distribution by verbal types suggests specificity in the patterns of use of the category of markers.

Author Biography

Ana Cláudia Machado dos Santos, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Doutora em Estudos de Linguagem, ênfase em Linguística, pela Universidade Federal Fluminense (UFF - 2015). Mestre em Língua Portuguesa pela UFF (2010). Especialista em Língua Portuguesa pela Universidade Veiga de Almeida (UVA-2007).
Professora Adjunta IIIC de Língua Portuguesa na UFF.
Pesquisadora, atuando no grupo "Conectivos e Conexão de Oração" (CCO), voltado para estudos na Linguística Funcional Centrada no Uso, considerando o Domínio Funcional da Conexão.
Coordenadora do projeto de monitoria "Prática de análise linguística: a sintaxe no contexto e o ensino de Língua Portuguesa" no GLC-UFF.
Coordenadora do projeto de extensão PROEX-UFF "Refletindo acerca do domínio da conexão em textos de opinião de cunho político na mídia digital: colóquios sobre ensino de língua materna e cidadania".
Professora colaboradora do projeto de extensão PROEX-UFF "Português em sala de aula: teoria e prática".
Tenho experiência na área de Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: Língua portuguesa, Morfossintaxe, Leitura, Produção Textual, Funcionalismo centrado no uso, Gramaticalização e gramaticalização de construções, Mudança construcional e construcionalização.

Published

2022-07-31