Theoretical and methodological contributions to historical research on address in Portuguese and Spanish

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2023.v19n1a57257

Keywords:

Formas de tratamiento, Linguística Histórica, Lenguas románicas

Abstract

This glottopolitical critical review discusses the main results published in the book organized by Martin Hummel and Célia dos Santos Lopes on Forms of Address in Portuguese and Spanish from a historical perspective. The presentation of these 13 chapters and their main perspectives is divided into three parts: three chapters propose a theoretical and methodological approach to the topic, four present descriptive results in Portuguese, and six describe results in Spanish. This outstanding collaborative work disseminates research developed on these two languages, considered by the organizers as the most well-studied for their use of forms of address. Each chapter offers precise representations of the social realities of these two colonial languages based on the development of these social deixis systems. These studies are critically reviewed here from a view of language as a socially constructed object, considering linguistic description as a matter of power that transforms this social object into an active force for controlling people or resisting this control.

Author Biography

Letícia Rebollo Couto, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Santa Catarina (1989), mestrado em Lingüística pela Universidade Federal de Santa Catarina (1994) e doutorado em Sciences du langage - Université de Strasbourg II (1999). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas, atuando principalmente nos seguintes temas: português do brasil, espanhol língua estrangeira, pragmática, fonética experimental, prosódia, sócolingüística e dialetologia, e mais recentemente em estudos linguisticos da tradução no par português-espanhol. Bolsa para Hispanistas da Agencia Española de Cooperación Internacional (Pós-doutorado na Universidade de Alcalá, 2005), Bolsa para Jovens Professores e Pesquisadores da América Latina, Programa Europeu de bolsas Coimbra (Pós-doutorado na Université Catholique de Louvain, 2006) e Prêmio Programa Jovem Cientista do Nosso Estado 2008, FAPERJ em vigência no triênio 2009-2011, Prêmio Projeto Editoração 2009 FAPERJ, Estágio Sênior no Exterior em 2010, Simon Fraser University, Canadá, com Bolsa Capes. Pós-doutorado em Linguística na UFSC em 2017. Coordenadora da disciplina Espanhol Língua Estrangeira do Programa de Pré-Vestibular Social (PVS/CECIERJ) desde 2017, Foi Coordenadora dos Cursos de Graduação em Letras Português-Espanhol da UFRJ desde 2018 e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas no biênio 2020-2022.

Published

2023-04-27